Svar: Tynd pige med stor mave
15. december 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Elisabeth
Små børn har naturligt en struttende mave og de virker let hjulbenede når de går. Det ændrer sig normalt omkring 3 års alderen, hvor svajet i de nederste ryghvirvler stille og roligt bliver mindre og maven derfor også naturligt falder mere ind, sidder mere rigtigt ind på plads - hvis du forstår hvad jeg mener.
Der kan naturligvis godt være lidt forskel i den ene side, hvis barnet lige har spist og mavesækken er fyldt godt op. Barnets mave kan også bule mere ud, hvis hun har en del luft i maven eller måske har problemer med forstoppelse.
Når du rører hende på maven og trykker hende på maven, så skal maven føles blød og eftergivelig og det skal som udgangspunkt ikke gøre ondt.
Hvis du oplever at hendes mave virker asymmetrisk og du er i tvivl om hvorvidt den er for stor eller hun har ondt, så synes jeg du skal få lægen til lige at trykke hende på maven og derudfra få en vurdering. Det kan jo være at lægen kan se noget du eller jeg ikke kan og synes det er relevant at henvise jer videre. Hellere undersøge en gang for lidt end en gang for meget :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende. Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske