Svar: Vi fejrer 6 måneder!
14. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Sophie og mand :)
Dejligt at høre at mit sidste svar gav mening - faktisk er jeg lige nu igang med at skrive en bog om børn og søvn, så jeg håber da at jeg ved hvad jeg taler om ... :)
6 måneder - ja det er en skøn alder, der sker rigtig meget med jeres datter nu. Det er også utroligt at tænke på at det første ½ år allerede er gået og det er og bliver, som I skriver, kun mere og mere berigende.
Mange forældre oplever 6 måneders alderen som en lidt frustrerende periode og det handler om flere forskellige ting.
For det første er jeres datter nu mere mobil og mere opmærksom på verden. Hun drejer om sin egen akse, forsøger at få fat i sit legetøj, hun putter det i munden, slår bevidst ud efter tingene der hænger foran hende osv. Hun ligger højt på maven, kommer op i strakt arm, løfter sig og bruger sin styrke. Hun får også øje på sine tæer, løfter benene op, tager fat i tæerne og triller derfra til siden og videre om på maven.
Mange forældre føler at de i denne periode skal 'underholde' deres barn hele tiden, hun kan ikke ligge særligt længe for sig selv, bliver sur, når hun ikke kan få fat i legetøjet, får skubbet sig baglæns i stedet for fremad osv. og det føles let som om at man gir og gir og det eneste man får igen er gråd og utilfredshed. Sådan er det naturligvis ikke, men følelsen er der nogle gange ...
For forældre er det første ½ år ofte også en 'skæringsdato'. Det er især på dette tidspunkt at mange forældre (og måske især fædre) begynder at stille lidt krav om at få sin ægtefælle/kæreste igen. Nu er der gået et ½ år og den lille er blevet så stor, så nu kan hun godt flytte på eget værelse så dobbeltsengen og soveværelset igen kan blive forældrenes.
Mange kvinder fortæller at de efter 6 måneder, hvor de har nusset og pusset i en uendelighed bare trænger til at blive nusset lidt om af deres mand. Igen følelsen af at man gir og gir til det her barn og hun virker bare så sur hele dagen, så når manden kommer hjem, så trænger man virkelig bare til at blive holdt om. Samtidig er man så træt at man ofte ikke orker noget som helst og tit virker næsten afvisende, fordi det hele bare er for meget...
Om I kan nikke genkendende til dette ved jeg naturligvis ikke, men mange familier har det sådan efter de første 6 måneder og det er altså helt normalt. I er lige nu hele familien i en ny fase, hvor der sker rigtig meget med jeres datter, men hvor I også skal prioritere hinanden som par.
Jeres datter begynder at pludre mere og udvide sit verbale repertoire, hun hviner, ler højt, begynder at pludre i både høje og dybe toner. Nogle gange kan hun skrige så højt at hun forskrækker sig selv, andre gange brummer hun dybt og hæst. Hun begynder også at bruge sine læbe og lave læbelyde som "bbrrr" og lignende.
Hun har brug for at I hjælper hende med at blive bevæget og bruge sig selv fysisk. Det vil sige hjælper hende med at trække sig selv op til siddende stilling og derfra op at stå, hjælper hende med at krybe ved at presse skiftevis på venstre og højre fodsål, hjælper hende med at sige lyde og pludre i dialog med hende.
Det er fra maveliggende stilling at hun begynder at krybe og kravle og udvikle sin muskulatur og sin balanceevne til at kunne sidde selv. De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne sidde kortvarigt i høj stol, når de spiser skemad. Hun vil også elske at få brødskorper, agurk og lignende i hånden at sidde og gumle på, det styrker hendes mundmotorik.
Det er sjovt for hende at få luftture, hvor I svinger hende, danser med hende og lader hende "flyve" gennem luften fra den ene til den anden. Hun kan også trilles på maven hen over en stor gymnatstikbold. Det er sjovt for hende at hoppe på jeres lår og det er skønt at komme ud at se på verden. Enten siddende i en bæresele eller siddende i barnevognen og mærke vinden i ansigtet og blive fyldt af nye synsindtryk.
Det er sjovt at lege med lyd, hvor I holder hænderne foran hendes mund og klapper let, så lydende bliver afbrudt ...
Jeg håber ovenstående giver lidt idéer videre frem, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig glædelig jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske