Brev:
Kan ikke selv falde i søvn - 4 mdr.
14. december 2009
Alder:
4 mdr.
Kan ikke selv falde i søvn - 4 mdr.
Hej Helen
Det er gået helt i hårdknude med Rasmus' søvn.
Siden jeg skrev til dig sidst har han fået konstateret væske i begge ører og rød trommehinde på det ene. Han er hos ørelægen sat på antibiotika og det har hjulpet. Vi skal til tjek igen om 4 dage.
Jeg er også trappet næsten helt ud af amningen da min produktion var faldet drastisk og han derfor ikke tog på. Han var også begyndt at vågne 3-4 gange om natten - formentlig pga sult. Han er nu på NAN hovedparten af døgnet. Jeg ammer ham i søvn om aftenen, ammer 1 gang ila natten og ellers ikke - måske kun lige en lille hyggetår en enkelt gang ila dage. Han foretrækker efterhånden klart flasken. Og det har givet klart bedre søvn.
MEN han kan simpelthen ikke falde i søvn selv mere og bliver rasende ligegyldig hvornår vi lægger ham.
Ila dagen er han som regel oppe ca 1½-2 timer så bliver han pjevset, gubber sig i ansigtet, ser træt ud og vi lægger ham. Men næsten omgående han rammer madrassen går han i flitsbue og bliver skur. Han skriger ikke ulykkeligt men brokker sig meget. Lader vi ham ligge i vognen eller tremmesengen selv så begynder han efter 5-10 at skrige voldsomt - også selvom vi står ved ham og taler beroligende, lægger en hånd på ham, giver sutten osv.
Om dagen er vi nødt til at gå ham i søvn i barnevognen og om aftenen er der stort set ikke noget der virker.
Om aftenen er han som regel vågen i lidt over 2 timer - så virker han træt. Jeg putter ham og de første 10 minutter ligger han som regel bare og roder lidt rundt men så bliver han sur ligesom beskrevet. Vi er nødt til at tage ham op efter 30 minutter da han på det tidspunkt er så sur at han er ved at vække Mikkel (vi har et lille meget lydt hus).
Vi tilbyder ham mad - han er ikke interesseret. Vi går rundt med ham på armen, leger meget stille med ham osv men han er fortsat meget pjevset. Dette kan stå på i timer. I går var han vågen i næsten 5 timer inden det lykkedes mig at amme ham i søvn. Vi har forsøgt med smertestillende efter råd fra ørelægen da det jo kan være ørene der driller, men det har ingen effekt på putningen.
Men det synes jeg jo ikke kan være rigtigt at det skal være så svært når han er 4½ måned efterhånden.
Spørgsmålet er hvordan vi lærer ham det for vi har prøvet at køre efter sovecoach's principper ila dagen men det ender altid med at han kører sig helt op i en spids.
Hjælp.
Med venlig hilsen
Pia