Svar: Min datter græder når jeg ikke leger med hende

11. december 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Vicki

Tak for dit brev, dejligt at høre at det går bedre med spisningen. Jo, jeg kan godt se dine tidligere breve, præcis som du selv kan i medlemsklubben :)

Din datter er lige nu i separationsfasen. Det vil sige igang med at øve sin selvstændighed og øve sig i at være lidt separeret fra dig ... Man ser det især i 8-10 måneders alderen, ofte sammenhængende med at barnet begynder at kravle. At din datter endnu ikke kravler, gør naturligt at hun bliver enormt frustreret og ked af det, når du går, fordi hun ikke har mulighed for at følge efter dig - på den måde forstærker det egentlig jeres problem lidt :)

Derfor vil det være super godt, hvis du lige nu kunne prøve at hjælpe hende med at bruge sig selv mere motorisk. Jo mere du kan svinge hende, vende og dreje hende, jo bedre er det. Hun må gerne slå kolbøtter imellem dine arme eller blive gynget - en babygynge som hun kan sidde i og gynge frem og tilbage kunne være en rigtig god julegave idé. Jo mere bevægelse, jo mere får du styrket hende motorisk :)

Netop i denne alder vil børn altså naturligt være mere tryghedssøgende og mere morsyge. Man oplever at barnet har en afstandstagen mod fremmede præcis som du også beskriver sker hos jer mere og mere. Det at barnet begynder at vende sig lidt mere ud mod verden og omgivelserne, andre personer, medfører altså en separationsangst, en angst for fremmede og et barn som tydeligt protesterer mod at blive forladt af sine forældre.

Både separationsangst og angst for fremmede er tegn på at barnet har en tryg tilknytning til sine forældre - hun græder når du går fra hende, også selvom det kun er ind i et tilstødende lokale og hun viser stor gensynsglæde, strækker armene ud mod dig ("tag mig ...

Annonce

... op") og søger stor fysisk kontakt, når hun ser dig igen.

Separationsfasen er altså en fase hvor barnet begynder at bevæge sig lidt mere selvstændigt ud i verden. Hvor barnet skal til at finde ud af at mor er der, selvom jeg ikke kan se hende - det er noget som tager rigtig lang tid, faktisk er de fleste børn omkring 16 måneder inden de helt forstår at man er der, selvom man ikke kan ses med det blotte øje.

Derfor vil man i denne alder ofte også opleve at barnet vægrer sig mod at skulle sove, græder ulykkeligt når det bliver puttet og tydeligt viser behov for at man skal blive der, sidde der lidt.

Den alder jeres datter har lige nu er altså præget af en fase, en periode, hvor hun er lidt mere sårbar overfor at far eller mor ikke er i nærheden. Det er altså en fase, hvor hun har brug for at føle sig ekstra tilknyttet for at kunne separere sig...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derfor er det bedste du kan gøre at forsøge at være der så meget for hende som muligt. Støtte og motivere, lade hende sidde på dit skød og observere verden derfra og dermed blive mere tryg ... Samtidig med at du naturligvis også som du forsøger, skal prøve at motivere hende til at kunne selv, når bare hun kan se dig eller høre dig.

Det kan også være en rigtig god idé at du leger "Borte-tit" med hende i løbet af dagen eller leger "gemmeleg" forstået på den måde, at når I søger f.eks. far, så sig til hende "Hvor er far, skal vi finde far" og led efter ham. Så hun på den måde bliver opmærksom på og får lidt fornemmelse for at man stadig kan være der, være i et andet rum, selvom man ikke lige umiddelbart kan ses :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående forklaring og idéer lidt videre frem, rigtig meget held og lykke.

Rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet