Svar: Udvikling?

10. december 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Dejligt at I har fået hjælp til at få afklaret, hvorfor jeres datter var så ked af det - men frustrerende at hverken egen læge eller børneafdeling kunne afdække dette ...

Der er nok ingen tvivl om at jeres datter har brugt mange kræfter på at græde de første måneder og at det måske har gjort at hun (og måske I) ikke har haft det store overskud til motoriske udfordringer i løbet af dagen. Men nu hvor der er mere ro på, så vil det være rigtig godt at arbejde mere bevidst med dette.

I en alder af fire måneder skal jeres datter ligge på maven så længe som muligt og du skal gøre det til en vane altid at lægge hende fra dig på maven, når hun er vågen. Hver gang du lægger hende på gulvet, sidder med hende på skødet, går med hende på armen osv. så starter hun med at være på maven. Jo mere du kan gøre det, jo bedre bliver hun til det.

Det er fra maveliggende stilling at hun skal begynde at trille, derefter krybe og tilsidst kravle. Det er også i maveliggende stilling at hun får styrket sin nakke og sin ryg, så hun omkring 6 måneders alderen er stærk nok til at kunne sidde i en høj stol.

Det er godt at danse med hende, svinge hende, vugge hende osv. Jo mere bevægelse jo bedre er det. Se evt. bogen "Leg med din baby" af Mette Vainer Wegloop, udgivet på Politikens Forlag.

Du skal sørge for at holde hende aktiv, snakke med hende, lade hende studere og mærke verden, hjælpe hende med at bruge sig selv fysisk. Hun skal blive fysisk og mentalt træt, også for at kunne sove godt og sove længere lure om dagen og hvor du tidligere har brug meget tid på at skærme hende og svøbe hende og hjælpe hende til ro, fordi hun har grædt meget, så skal du nu fokusere på at hun godt må bruge sig selv mere aktivt og at hun nu ikke længere er et spædbarn men en lille baby :)

Det vil være rigtig godt, hvis du kunne lege bevægelege med hende. Bevægelege i denne alder kan være:

- Cykelbevægelser, hvor hun selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- At gribe omkring hendes hænder og håndled og lade hende selv trække sig op fra rygleje
- At støtte om hendes lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe hende med at dreje underkroppen fra side til side
- At forsøge at få hende til at dreje om på siden, ved at vise ...

Annonce

... hende noget interessant legetøj. Her ligger hun på maven og du hjælper hende med at se op og bagud efter legetøj, hvorved hun får overbalance og begynder at trille
- At hjælpe hende med at få øje på sine egne tæer, når hun ligger på ryggen, du kan købe rangle sokker til fødderne. Når hun først har lært at få fat i sine tæer, vil hun begynde at trille fra ryg til mave.

Med den alder hun har nu, vil hun ganske givet også synes det er sjovt at studere dine hænder og fingre. Derfor kan du nu begynde at synge nogle af de gamle sange med fagter til. Det kan være Lille Peter Edderkop, Hjulene på bussen, Langt ude i Skoven osv. Der findes mange. Syng for hende og brug dine hænder foran hendes ansigt, så vil du se hvordan hun studerer og prøver at følge med og måske hun snart vil forsøge selv at bruge sine hænder for at vise dig at hun gerne vil have du synger. Brug også hendes krop, når du synger for hende, så når du synger "dørene i busser siger åbne og lukke..." så bruger du hendes ben 'åbner og lukker' benene :)

Sæt hende i en bæresele og vend hende så hun kan kigge ud på verden. Lad hende følge med i hvad der sker, lad hende opleve, mærke vinden i ansigtet når I er ude at gå i den friske luft.

Hvis hun sidder meget i skråstol eller autostol, så hold pause fra dette. Det er vigtigt at hun lige nu får hjælp til at få styrket sine nakke og rygmuskler - hun bør kunne holde sit hoved selv i denne alder ... men det handler givet vis om træning :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Din sundhedsplejerske som kan have hende i hænderne er bedre end jeg til at vurdere hendes motoriske formået, men som sagt lyder det som om at hun har brug for lidt støtte og det er derfor rigtig godt at du er opmærksom på det. Som sagt, så har de første måneder være præget af gråd og stor uro og det er helt okay - hun udvikler sig jo hele tiden og nu skal der bare lidt mere fokus på det motoriske, det er fint :)

Med hensyn til søvnbehov og at hun ikke sover så meget, så lyder det som om at hun trives og hendes søvn ændrer sig hele tiden. Omkring 6 måneders alderen vil hun sandsynligvis kunne sove lidt længere igen ... I takt med at hun begynder med skemad osv. så sker der også noget her :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende.

Rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor