Brev:
Udvikling?
10. december 2009
Alder:
4 mdr.
Udvikling?
Hej Helen
Har tidligere haft god nytte af dine svar, så jeg prøver igen ;-)
Min datter er nu 4½ måned, og det går meget bedre med hende. Vi endte med at opsøge et privathospital da ingen ville tage os alvorligt mht at hun græd og var utilfreds det meste af tiden - "små børn græder" var beskeden vi fik hos lægen og på børneambulatoriet ;-(
Det viste sig at vores datter havde en slags "ekstra hinde" i endetarmen, som nok var det der generede hende - så en lillefinger i rumpetten, og så var det løst!
Hun er stadig meget krævende og bestemt . og skal vi sige MEGET tydelig når hun er utilfreds med noget ;-)
For at hjælpe dig giver jeg lige en plan for vores dag, som den ser ud pt.
7.00 vågner og ammes i sengen. Pusles og ligger under aktivitetstæppet mens mor gør sig færdig
9.00 Ammes og vi snakker lidt sammen og hygger
9.30 til 10.30 sover
10.30-12.00 leger (mest snakker sammen) ligger på maven og ammes
12.00-13.00 sover
Ammes og leger
15-16 sover
17.00 får grøntsagsmos og ammes
evt. en lur på ½ time fra 17.30 til 18
19.00 får nattøj på og får en flaske med MME (drikker 260 ml)
19.30 godnat
Som du kan se sover hun kun 1 time ad gangen om dagen. Hun virker ofte træt, men alle forsøg med at få hende til at sove videre er mislykkede. Er dette for en periode? Og vil hun komme til at sove bare 2 timer ad gangen igen?
Motorisk virker hun "doven" og generelt uinteresseret i at bruge sin krop. Hun ligger på ryggen og besvæger armene meget stille. Hun rækker fint ud efter ting og kan også tage fat og føre dem til munden. Benene bruger hun sjældent. Hun kan godt dreje lidt i kroppen, men ellers ikke de store forsøg på at vende sig.
Når hun ligger på maven løfter hun hovedet fint i 1-2 min og herefter bliver hun træt og ligger med næsen i gulvet og bliver ked. Benene løfter hun og ligger lidt på maven og vipper når hun en sjælden gang tager hænderne ud til siderne. Hun kan ikke trille fra mave til ryg.
Hun sidder hos mig og kan somme tider holde hovedet flot, andre gange "hænger" hovedet. Hun støtter heller ikke på sine ben når jeg holder hende oprejst.
Er alt dette ok? Jeg synes hun i sammenligning med andre børn er meget "stille" motorisk ligesom hun godt kan pludre og snakke, men det er med "lav volumen".
Er lidt bekymret for hende og vil gerne vide om det er ok. Hvornår kan jeg forvente hvad? Hvordan kan jeg træne med hende?
Knus herfra