Svar: Ytryg baby

9. december 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Tvillingemor

Det er helt normalt at dine pige, med den alder de har, vægrer sig mod fremmede og også vægrer sig mod at være fremmede steder. Men det betyder naturligvis ikke at du ikke kan gå uden for hjemmets fire vægge, det er et spørgsmål om at finde en balance som I alle kan leve med :)

Jeres piger har en alder, hvor de oplever rigtig meget. De kan se længere end tidligere og de bruger deres sanser utroligt meget - det er både syn, føle og lugtesansen der kører på højtryk og når I er ude, handler, er på besøg hos familie osv. så er der masser af lyde, lugte osv. de skal forholde sig til. Den øgede bevidsthed mod verden gør, at de nu meget tydeligt skelner mellem om de er hjemme eller ude, i favn hos mor eller en fremmed og samtidig har de også en alder, hvor de rigtig gerne vil følge med, de er nysgerrige og helt på dupperne for ikke at gå glip af noget - og samtidig kan de så ikke selv sige fra ...

Det betyder at de meget let får for mange indtryk og derfor er det en af jeres vigtigste opgaver at hjælpe dem med at blive skærmet og få sorteret i de stimuli de får, når I er ude og ikke hjemme.

Alle børn vil naturligt i løbet af deres udvikling have periode, hvor de er mere tryghedssøgende og helst vil sidde i mors og ...

Annonce

... fars favn end de er i andre perioder. Hos de børn der er 8-10 måneder gamle som begynder at kravle ser man det tydeligt, men også helt ned i 4 måneders alderen kan man tale om at børn begynder at have lidt "separationsangst", hvilket som sagt er en naturlig del af deres udvikling.

Det er vigtigt at respektere deres signaler og derfor ikke bare lade pigerne gå fra arm til arm. Det er vigtigt at andre voksne forstår at se på dem lidt på afstand og lige lade dem vende sig til det hele og give dem tid. Når man har små børn, som jo er skønne, så kan man som voksne godt nogle gange næsten være grænseoverskridende i sine krav om kontakt med det lille barn - bedsteforældre, venner osv. de vil jo så gerne holde, dikkedikke og især når der så er to, så vil interessen og begejstringen jo ingen ende tage - men det er vigtigt at man accepterer at børnene har en privat sfære som ikke skal overskrides og at man giver dem tid.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil også være en rigtig god idé at I inviterer gæster hjem hos jer, så pigerne er i deres trygge og vante miljø, når de møder andre og derved bliver mere trygge ved at være lidt på favn hos en anden end mor ...

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge fortsat :)

Rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder