Svar: Ytryg baby
9. december 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Tvillingemor
Det er helt normalt at dine pige, med den alder de har, vægrer sig mod fremmede og også vægrer sig mod at være fremmede steder. Men det betyder naturligvis ikke at du ikke kan gå uden for hjemmets fire vægge, det er et spørgsmål om at finde en balance som I alle kan leve med :)
Jeres piger har en alder, hvor de oplever rigtig meget. De kan se længere end tidligere og de bruger deres sanser utroligt meget - det er både syn, føle og lugtesansen der kører på højtryk og når I er ude, handler, er på besøg hos familie osv. så er der masser af lyde, lugte osv. de skal forholde sig til. Den øgede bevidsthed mod verden gør, at de nu meget tydeligt skelner mellem om de er hjemme eller ude, i favn hos mor eller en fremmed og samtidig har de også en alder, hvor de rigtig gerne vil følge med, de er nysgerrige og helt på dupperne for ikke at gå glip af noget - og samtidig kan de så ikke selv sige fra ...
Det betyder at de meget let får for mange indtryk og derfor er det en af jeres vigtigste opgaver at hjælpe dem med at blive skærmet og få sorteret i de stimuli de får, når I er ude og ikke hjemme.
Alle børn vil naturligt i løbet af deres udvikling have periode, hvor de er mere tryghedssøgende og helst vil sidde i mors og fars favn end de er i andre perioder. Hos de børn der er 8-10 måneder gamle som begynder at kravle ser man det tydeligt, men også helt ned i 4 måneders alderen kan man tale om at børn begynder at have lidt "separationsangst", hvilket som sagt er en naturlig del af deres udvikling.
Det er vigtigt at respektere deres signaler og derfor ikke bare lade pigerne gå fra arm til arm. Det er vigtigt at andre voksne forstår at se på dem lidt på afstand og lige lade dem vende sig til det hele og give dem tid. Når man har små børn, som jo er skønne, så kan man som voksne godt nogle gange næsten være grænseoverskridende i sine krav om kontakt med det lille barn - bedsteforældre, venner osv. de vil jo så gerne holde, dikkedikke og især når der så er to, så vil interessen og begejstringen jo ingen ende tage - men det er vigtigt at man accepterer at børnene har en privat sfære som ikke skal overskrides og at man giver dem tid.
Det vil også være en rigtig god idé at I inviterer gæster hjem hos jer, så pigerne er i deres trygge og vante miljø, når de møder andre og derved bliver mere trygge ved at være lidt på favn hos en anden end mor ...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge fortsat :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske