Svar: Stoppe med sut?
8. december 2009
Alder:
3 år
Kære Zanne
Normalt er det en god idé at trappe brugen af sut stille og roligt ned, så barnet får den mindre og mindre, kun har den når barnet virkelig er ked af det og når barnet skal sove. Men hvis jeres datter allerede kun får den til sin nattesøvn, så er det jo begrænset, hvor meget mere I kan minimere brugen af sutten.
Spørgsmålet er også om hun ikke, hvis I fjerner den fra hende, vil begynde at sutte på sin finger, fordi hendes behov for at sutte og finde tryghed er stort og det er langt mere skadeligt for hendes tænder at sutte på tommelfinger end at sutte på sut, så hvis hun begynder på dette, så er sutten altså at foretrække...
Man kan købe en sut på apoteket som er udviklet til at 'skåne' barnet tænder og forebygge suttebid. Umiddelbart vil jeg tro at den skader ligeså meget som almindelige sutter, hvis barnet bruger den hele dagen, men i et tilfælde som jeres, hvor det er et spørgsmål om at give en sut til natten, så kunne den måske være en meget god overgang.
I kan naturligvis forsøge at fjerne sutten helt og se om I kan lære hende at finde beroligelse på anden vis - f.eks. med en klud eller en bamse. I kan evt. i starten koble sut og klud, sut og bamse for at se om hun så tager den til sig og stille og roligt kan nøjes med den ene ting og undvære sutten.
I må også i løbet af dagen forsøge at gemme sutten væk, så hun ikke får den selvom hun er lidt ked af det, træt osv. så prøv at berolige, betrygge og trøste på anden vis, så den kun gives når det virkelig er nødvendigt. Prøv at undvære den under hårvask osv. så brugen virkelig minimeres, selvom I allerede har gjort meget.
Og hold så øje med om hun begynder at bruge sin tommelfinger i stedet for, så dur det nemlig ikke ...
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske