Svar: Vandplaskeri

8. december 2009

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Rikke

Hold da op, han er kvik jeres lille filur :)

Du skal naturligvis lade Emil plaske alt det han vil udenfor og i badekarret - men ikke alle andre steder. Det er vigtigt at du siger nej og holder fast i dit nej, når han plasker ved middagsbordet, i stuen osv.

Der er visse regler som skal følges når vi spiser, så selvom det er sjovt at se mælken flyde ned på gulvet, så hører den læring til et andet sted. Du må og bør derfor sige nej, hvis han gør det og kort forklare at det vil du ikke have.

Hvis han henter vand, peger, viser han gerne vil lege med vand nu, i stuen eller hvor han er, så må du tage ham i hånden, imødekomme dette ønske men guide ham ud på badeværelset imens du fortæller ham at han gerne må lege med vand, men det er på badeværelset det foregår. Her skælder du ikke ud, men anerkender hans lyst og viser hvor ...

Annonce

... han så kan gøre det.

Bliver han så sur og vil hellere plaske med vand i stuen, så holder du naturligvis fast i dit nej og at han gerne må lege med vand - men på badeværelset. Sådan er reglen og det står ikke til at ændre - heller ikke selvom tårene sprøjter og han synes verden er voldsomt uretfærdig. Han skal jo også lære at tackle den frustration der opstår, når man ikke altid kan få sin vilje ... det gavner ham allerede nu og det vil hjælpe ham fremover, når han vokser op.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Så du er nødt til at opsætte regler og vise ham, hvor grænsen går, hvor han kan lege med vand og hvor han ikke kan. Og netop fordi du jo viser ham hvor det er tilladt og anerkender hans behov for at udforske og lege med vand og skåle - så er det naturligvis også helt okay at du nogle steder siger nej :)

Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god 'våd' jul :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke