Svar: Vandplaskeri
8. december 2009
Alder:
20 mdr.
Kære Rikke
Hold da op, han er kvik jeres lille filur :)
Du skal naturligvis lade Emil plaske alt det han vil udenfor og i badekarret - men ikke alle andre steder. Det er vigtigt at du siger nej og holder fast i dit nej, når han plasker ved middagsbordet, i stuen osv.
Der er visse regler som skal følges når vi spiser, så selvom det er sjovt at se mælken flyde ned på gulvet, så hører den læring til et andet sted. Du må og bør derfor sige nej, hvis han gør det og kort forklare at det vil du ikke have.
Hvis han henter vand, peger, viser han gerne vil lege med vand nu, i stuen eller hvor han er, så må du tage ham i hånden, imødekomme dette ønske men guide ham ud på badeværelset imens du fortæller ham at han gerne må lege med vand, men det er på badeværelset det foregår. Her skælder du ikke ud, men anerkender hans lyst og viser hvor han så kan gøre det.
Bliver han så sur og vil hellere plaske med vand i stuen, så holder du naturligvis fast i dit nej og at han gerne må lege med vand - men på badeværelset. Sådan er reglen og det står ikke til at ændre - heller ikke selvom tårene sprøjter og han synes verden er voldsomt uretfærdig. Han skal jo også lære at tackle den frustration der opstår, når man ikke altid kan få sin vilje ... det gavner ham allerede nu og det vil hjælpe ham fremover, når han vokser op.
Så du er nødt til at opsætte regler og vise ham, hvor grænsen går, hvor han kan lege med vand og hvor han ikke kan. Og netop fordi du jo viser ham hvor det er tilladt og anerkender hans behov for at udforske og lege med vand og skåle - så er det naturligvis også helt okay at du nogle steder siger nej :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god 'våd' jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske