Svar: Rækkefølgen i den motoriske udvikling
7. december 2009
Alder:
7 mdr.
Kære kravlenissens mor
Altså altså - mødregrupper kan være rigtig gode og det kan være skønt at være i en gruppe, møde andre i samme situation osv. MEN, hvor kan det også nogle gange give en masse unødige spekulationer!
Man kan ikke pace børn til at kravle og træne dem i det og det er da helt vildt flot at din dreng allerede kravler i en alder af 6-7 måneder - det må du gerne være glad og stolt over. Han gør det fordi han er stærk nok til det, hvis han ikke havde styrken til at kravle - ja så kunne han naturligt ikke gøre det!
Han må alt andet lige også have en vis styrke i ryggen og i nakken, hvis han er i stand til at komme frem med krydskoordinerende bevægelse på alle fire og balance må han også have - så spørgsmålet er hvorfor han ikke sidder særlig meget. Måske keder det ham ... Den sidste styrke og balance han mangler for at kunne sidde frit på gulvet, den skal nok komme stille og roligt - de fleste børn er 8 måneder inden de begynder at have faldreflekser til siden, når de sidder.
Så ro på - glæd du dig over din aktive lille dreng :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske