Brev:
Rækkefølgen i den motoriske udvikling
7. december 2009
Alder:
7 mdr.
Rækkefølgen i den motoriske udvikling
Kære Helen,
Jeg har ikke haft brug for din ekspertise længe (men intet nyt er godt nyt!), men nu trænger flere spørgsmål sig på, for både den store og den lilles vedkommende.
Lillebror har hele tiden været hurtig motorisk, trods sin lidt tidlige start på livet (født 36+1). Han har rokket på alle fire siden han var 6 mdr. og 1 uge. og begyndte at kravle rigtigt for nyligt (7 mdr. og 9 dg. gl.)
Vi har bare været super stolte af ham. Men idag mødtes jeg med min (ellers rigtig gode og rummelige) mødregruppe, og nu er jeg pludselig lidt bekymret istedet for...
En af gruppens mødre mente, at det godt nok var tidligt, især når han også er født 4 uger for tidligt og at han slet ikke havde styrke nok i ryggen til det endnu, og at det i øvrigt var HELT vildt underligt, at han kunne kravle, når han ikke engang kan sidde selv endnu. For det kan han ikke. Eller... jo lidt... især hvis han "snakker" med en anden baby, så kan han godt, men ikke særlig længe af gangen (det er især bagud han ikke rigtig har balancen, men også til siderne, fremad er kontrollen i orden). Men han har bare altid været rigtig glad for at ligge på maven, og nu hvor han kan kravle, så gider han slet ikke sidde. 15 sekunder, så er han videre på sin kravlefærd.
Tror du ikke, han nok skal komme til at sidde snart?
Kan /skal jeg gøre mere for at træne ham i at sidde?
Og skal jeg bekymre mig over at han kravler, men endnu ikke sidder?
Mange hilsner
Kravlenissens mor