Rækkefølgen i den motoriske udvikling

7. december 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Rækkefølgen i den motoriske udvikling

Kære Helen,

Jeg har ikke haft brug for din ekspertise længe (men intet nyt er godt nyt!), men nu trænger flere spørgsmål sig på, for både den store og den lilles vedkommende.

Lillebror har hele tiden været hurtig motorisk, trods sin lidt tidlige start på livet (født 36+1). Han har rokket på alle fire siden han var 6 mdr. og 1 uge. og begyndte at kravle rigtigt for nyligt (7 mdr. og 9 dg. gl.)

Vi har bare været super stolte af ham. Men idag mødtes jeg med min (ellers rigtig gode og rummelige) mødregruppe, og nu er jeg pludselig lidt bekymret istedet for...

En af gruppens mødre mente, at det godt nok var tidligt, især når han også er født 4 uger for tidligt og at han slet ikke havde styrke nok i ryggen til det ...

Annonce

... endnu, og at det i øvrigt var HELT vildt underligt, at han kunne kravle, når han ikke engang kan sidde selv endnu. For det kan han ikke. Eller... jo lidt... især hvis han "snakker" med en anden baby, så kan han godt, men ikke særlig længe af gangen (det er især bagud han ikke rigtig har balancen, men også til siderne, fremad er kontrollen i orden). Men han har bare altid været rigtig glad for at ligge på maven, og nu hvor han kan kravle, så gider han slet ikke sidde. 15 sekunder, så er han videre på sin kravlefærd.

Tror du ikke, han nok skal komme til at sidde snart?
Kan /skal jeg gøre mere for at træne ham i at sidde?
Og skal jeg bekymre mig over at han kravler, men endnu ikke sidder?

Mange hilsner
Kravlenissens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger