Svar: Lege på gulv
7. december 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Jane
Det er nok begrænset hvor længe du vil få glæde af at købe et aktivitetstativ til din dreng, men den alder han har nu. Når først børn er omkring 6 måneder, så gider de som regel ikke længere ligge under et stativ ...
Det er stadig vigtigt at de ligger på gulvet, fordi det er på gulvet at de træner deres muskler, begynder at vende sig, trille omkring, dreje om deres egen akse, få fat på deres fødder, begynder at flytte sig efter deres legetøj osv. og børn i 5-6 måneders alderen vil normalt godt kunne ligge og underholde sig selv i ca 20 minutter - netop fordi de drejer sig og er i stand til at bevæge sig mere selvstændigt efter ting. Jo ældre barnet bliver, jo længere vil det naturligt kunne underholde sig selv og det spiller naturligvis også ind hvornår på dagen der er tale om, om barnet er udhvilet, træt osv. og har lyst til at ligge og lege - måske er lige der, hvor du forsøger, der hvor han hellere vil pludre og lege med dig :)
Det er fint at have ham liggende, hvor han kan se dig, så du kan lave noget praktisk imens du taler til ham, pludrer med ham osv. og viser ham at du er der. Ligesom du kan justere legetøjet lidt ind efter hans behov og hjælpe ham lidt på vej. Ofte er det meget frustrerende for børn i August alder at ligge selv, fordi hver gang de forsøger at bevæge sig efter legetøj, så får de skubbet sig den forkerte vej.
Så du kan hjælpe ham ved at lægge legetøjet så han lidt lettere kan få fat i det, dog uden at 'servicere' ham for han skal jo også motiveres til at prøve selv, og så ved at presse ham lidt forsigtigt på fodsålerne, så han skiftevis presses på venstre og højre fod og lærer at krybe over gulvet og kunne selv.
De fleste børn er 6 måneder inden de er stærke nok i ryggen til at sidde i høj stol, men nogle børn kan godt før. Du kan prøve at sætte ham i stolen og se hvordan han sidder. Hvis han falder sammen og krummer ryggen, så er han ikke stærk nok endnu, me hvis han sidder med strakt ryg, så kan han godt sidde i den høje stol lidt og således være med i det du laver og nyde dette. Når han så falder sammen efter måske 5-10 minutter, så skal han ned på gulvet igen.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske