Svar: Stoppe med at bruge sut

7. december 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mette

Det er altid svært at vide, hvor meget man skal presse på, for nogle gange er det kun et lille pres der skal til, så acceptere barnet at slippe sutten, andre gange giver et lille pres dramaskrig og det hele trækker længere ud ...

Som udgangspunkt er det naturligvis bedst, hvis han selv kan finde ud af at 'store drenge ikke bruger sut' ligesom han fandt ud af med sin dyne. Problemet er jo at han ikke bruger sutterne i børnehaven, så ingen der vil kommentere den, som de sikkert har gjort med dynen ... det kan jo være en motivationsfaktor at andre børn siger noget, selvom det nogle gange kan virke lidt hårdt :)

Det hjælper tit at tale om tingene i 3. person - f.eks. læse en bog om at skulle væk med sin sut. Det er lettere at tale om pigen eller drengen i bogen end det er at tale om sig selv og ved at læse om problemstillingen, kan man godt være heldig at få sporet barnet ind på at det nu er tid til at slutte. Det er i hvert fald et forsøg værd :)

Af børnebøger findes der mange muligheder:

"Gi´mig så min sut!" af Tony Ross, om den lille Prinsesse (kendt fra TV) som ikke vil af med sin sut.

"Farvel sut" af Ulrik T. Skafte, om Tobias der altid har haft en sut, men nu er han 3½ år og sutterne skal hænges på suttetræet til julemanden og det er ikke let.

"Jeg vil have min sut" af Kathleen Amant, om Anna der ikke må få sut, far og mor siger at hun kun må få sutten, ...

Annonce

... når hun skal sove - men så kan man jo hugge lillebrors ...

Eller "Lykkesutten" af Uri Orlev, om Jonathan er elsker sin sut også selvom mor og far siger han er for stor. En dag kommer onkel på besøg og han har en sut i en kæde om halsen - en lykkesut.

Og mange mange flere, - en tur på biblioteket og I er hjulpet godt på vej:o)

Det er også altid en god idé, hvis man kan nedtrappe behovet og det synes jeg også I skal gøre - der er jo hans tænder at tage hensyn til. Det kunne f.eks. være at give sutten en fast plads og fortælle ham "sutten ligger her og venter til du skal sove". Det kunne være det lille pres jeg taler om. Han skal ikke slippe den på en gang, men han får det først når han skal sove. Om dagen når han kommer hjem fra børnehave eller i weekenden, når I er hjemme skal han ikke have den mere.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis han vågner i sin seng om morgenen og starter med at putte sutten i munden, så skal I allerede om morgenen lægge sutten på suttens plads, hvor den så ligger og venter til han skal sove igen.

Altså små regler som han kan overskue og acceptere og stille og roligt på den måde komme væk fra at bruge sutten.

At bruge julemanden og nissebørnene er også oplagt i denne tid, hvis han virker parat til at slippe den helt. Hvis I sender hans sutter med et brev til Julemandens Postkontor, Rensdyrvej 1, Postboks 2412, 1566 København V. så får I svar tilbage.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor