Stoppe med at bruge sut

7. december 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Stoppe med at bruge sut

Hej Helen

Mads bliver 4 år til april, men er stadig meget glad for sin sut både om natten og når han kommer hjem fra børnehave og trænger til at slappe lidt af. Han bruger den slet ikke i børnehaven og har ikke gjort det et år. Jeg syntes dog, at han er ved at blive for stor og tandlægen har for et stykke tid siden sagt at hans tænder ville blive glade, hvis han lagde sutten på hylden. Vi har dog valgt at bevare den lidt da der er sket meget i hans liv bla. blev han helt blefri i juli og er blevet storebror i september.

Jeg har forsøgt at overtale ham til at vi lader julemanden bytte den til noget ...

Annonce

... legetøj, men han er slet ikke modtagelig.

Jeg har overvejet om jeg bare skal tage beslutningen og inddrage sutterne, men jeg er lidt i tvivl fordi, at han altid selv har gjort opmærksom på, når han var klar til at lave om på nogle ting. Bla. da bleen kom af, sagde han selv en dag at nu brugte han ikke ble mere - og han har så været blefri uden uheld lige siden, også om natten. Ligeledes har vi troligt hver dag siden vuggestuen taget hans højt elskede dyne med til middagsluren, og nu kom han og sagde at den skulle blive hjemme fordi store drenge har ikke dyne med.

Hvad vil du anbefale at jeg gør?

Hilsen Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder