Svar: Boel-prøve?

23. november 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Rikke

Dejligt at høre at du via babykøkkenet fandt ud af det med rugbrødsbjælkerne - det er jo netop idéen, for nogle ting kan man ikke forklare, det er man nødt til at vise :)

BOEL står for Blik Orienteret Efter Lyd. Og når sundhedsplejersken laver boelprøve på barnet så bruger hun en rød træstang (griberen), 4 små lydgivere lavet i sølv (bjælder og klokker), en sølvmobile og en lygte.

Hvis sundhedsplejersken observerer at barnet ikke reagerer alderssvarende ved boelprøven, så kan hun enten give forældrene en vejledning i, hvordan de f.eks. kan hjælpe deres barn, men sundhedsplejersken kan også henvise barnet til en læge eller andre behandlere alt efter hvad problemet er.

BOEL prøven er mere en 'kontakt-prøve' end en høreprøve og i de fleste kommuner laves BOEL prøven slet ikke mere - efter at man har indført at øre-screene alle børn ved fødslen, har mange kommuner vurderet, at man som sundhedsplejerske godt kan vurdere barnets ...

Annonce

... kontakt uden at udføre en egentlig BOEL prøve.

Men nu har I jo fået den lavet og da jeres dreng ikke har reageret på bjælden, så synes jeg det er relevant at få hans ører set efter hos en ørelæge. Man kan naturligvis sige, at hvis I havde boet i en kommune hvor man slet ikke lavede BOEL prøven mere, så havde I aldrig oplevet det som et problem, men nu har han fået den lavet og så synes jeg også man er nødt til at forholde sig til resultatet og reagerer på det den har vist - ellers var der jo ingen grund til at lave prøven ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Din dreng er dog kun 7 måneder gammel, så du kunne evt. kontakte den pågældende sundhedsplejerske og spørge om hun kunne komme og gentage prøven om 2-3 uger for at se om der er forskel - det kan der nemlig godt være. Men ellers så er det jo fint at ringe til en ørelæge. Du behøver ikke henvisning og i princippet tænker jeg at det er bedre at undersøge en gang for meget end en gang for lidt :)

Rigtig meget held og lykke med det :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.