Svar: Boel-prøve?
23. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Dejligt at høre at du via babykøkkenet fandt ud af det med rugbrødsbjælkerne - det er jo netop idéen, for nogle ting kan man ikke forklare, det er man nødt til at vise :)
BOEL står for Blik Orienteret Efter Lyd. Og når sundhedsplejersken laver boelprøve på barnet så bruger hun en rød træstang (griberen), 4 små lydgivere lavet i sølv (bjælder og klokker), en sølvmobile og en lygte.
Hvis sundhedsplejersken observerer at barnet ikke reagerer alderssvarende ved boelprøven, så kan hun enten give forældrene en vejledning i, hvordan de f.eks. kan hjælpe deres barn, men sundhedsplejersken kan også henvise barnet til en læge eller andre behandlere alt efter hvad problemet er.
BOEL prøven er mere en 'kontakt-prøve' end en høreprøve og i de fleste kommuner laves BOEL prøven slet ikke mere - efter at man har indført at øre-screene alle børn ved fødslen, har mange kommuner vurderet, at man som sundhedsplejerske godt kan vurdere barnets kontakt uden at udføre en egentlig BOEL prøve.
Men nu har I jo fået den lavet og da jeres dreng ikke har reageret på bjælden, så synes jeg det er relevant at få hans ører set efter hos en ørelæge. Man kan naturligvis sige, at hvis I havde boet i en kommune hvor man slet ikke lavede BOEL prøven mere, så havde I aldrig oplevet det som et problem, men nu har han fået den lavet og så synes jeg også man er nødt til at forholde sig til resultatet og reagerer på det den har vist - ellers var der jo ingen grund til at lave prøven ...
Din dreng er dog kun 7 måneder gammel, så du kunne evt. kontakte den pågældende sundhedsplejerske og spørge om hun kunne komme og gentage prøven om 2-3 uger for at se om der er forskel - det kan der nemlig godt være. Men ellers så er det jo fint at ringe til en ørelæge. Du behøver ikke henvisning og i princippet tænker jeg at det er bedre at undersøge en gang for meget end en gang for lidt :)
Rigtig meget held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske