Svar: At sidde selv - 6 mdr.

23. november 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære My

De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne sidde kortvarigt i deres høje stol, når de skal have mad og vil således kunne deltage mere i familiens måltider.

De vil også rette sig op og sidde selv, når de sidder på skødet af f.eks. mor og far, ligesom de vil nyde at sidde mellem benene på en voksen, når man f.eks. sidder på gulvet og leger sammen med dem.

Ofte elsker de også at sidde op i deres barnevogn, mærke vinden i ansigtet og kigge på de ting man kører forbi :)

Børn må naturligvis gerne sidde i disse situationer, det er en helt normal del af deres udvikling og det skal man naturligvis støtte dem i. Det er dog fortsat meget vigtigt at de ikke kun sidder men også ligger på maven. Det er fra maveliggende stilling at de får styrke i ryg og nakke til at kunne sidde i længere tid og det er også i maveliggende stilling at de begynder at krybe og kravle hen af gulvet.

De fleste børn vil i denne alder ikke være i stand til at tage fra med deres ...

Annonce

... hænder, hvis og når de falder til siden. Derfor vil de ikke kunne sidde selv på gulvet, men har brug for at man sidder sammen med dem og de sidder som sagt f.eks. mellem den voksnes lår. Stille og roligt får barnet dog mere og mere balance og vil begynde at tage fra med hænderne, når det falder til siden.

Du vil også kunne se, når din datter har brug for en pause, brug for at komme ned at ligge igen. Når hun sidder, vil hun sidde med rank ryg, strække sig op, men når hun er træt i ryggen og ikke tåler at sidde mere, så falder hun sammen i ryggen, ryggen bliver rund og så er det tid til at komme ned på maven og ligge og rulle rundt igen :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så hun må gerne sidde, men du skal være opmærksom på hvordan hendes ryg ser ud og at hun fortsat mangler balance og ikke kan sidde selv. Hun må i øvrigt ikke støttes af puder osv. det er vigtigt at hun sidder selv, når hun sidder - ellers er hun ikke parat :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren