Svar: Lillesøster vil ikke ligge / sidde selv
16. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Pigernes moar :)
Dejligt at høre at det går bedre med det hele, flytningen har været og er stadig en stor omvæltning for jer alle og I skal lige have tid til at indfinde jer og vende jer til den nye dagligdag det nye sted ... Og ja, det hjælper ofte bare at sætte sig ved computeren, få tingene ud og trykke seng - på den måde kan jeg også hjælpe :)
Det lyder som om at lillesøster er en pige, der gerne vil følge med i verden, en lille aktiv størrelse, som helst ikke vil gå glip af noget. Hun er måske også lidt følsom på den måde at verden modtages bedst fra en tryg favn, det med at bevæge sig ud i verden på egen hånd, det skal hun måske støttes lidt i .. lad os se hvad fremtiden bringer :) Det er jo helt okay at være lidt forsigtig, det må hun gerne være, men du kan naturligvis ikke have hende på armen hele tiden.
Det er en god idé at bruge den høje stol, bumbostolen og hvad du ellers har, så hun kommer op, kan se hvad du laver og på den måde bedre være med. Hun har naturligvis også brug for at ligge på gulvet, bruge sig selv motorisk osv. for det er sådan hun lærer at kravle og således lærer at søge dig, når du ikke lige er der nærheden ... Men lige nu lyder det som om at hvis du skal have lavet noget praktisk en gang imellem, så må hun være med i den høje stol.
Sæt hende, så hun kan se dig og give hende også noget i hænderne at lege med eller måske spise ... Netop det at få lov til at sidde og gnave i noget vil være rigtig interessant for hendes alder og det kan hun så gøre imens at du laver noget andet. Hun skal hele tiden kunne se dig og du skal tale lidt med hende, småsnakke lidt, så hun fornemmer at du ikke har glemt hende, men stadig er der for hende.
Det er vigtigt at du ikke reagerer på hver eneste lille utilfredse lyd hun laver, men prøver at sætte lidt ord på, forsøger at snakke hende fra det "ja, skat, du bliver lidt sur, du vil hellere være hos mor, nu sidder du lige der, mor er her skat" osv. Det vil også hjælpe din store pige at høre at lillesøster en gang imellem må vente, ligesom hun som storesøster også må ... Og det vil berolige lillesøster at høre og se dig.
Hun skal naturligvis tages op, trøstes og beroliges, når hun bliver sur og ked af det, men ligger hun på gulvet, så er frustrationen nogle gange også fordi hun ikke kan selv. Når hun prøver at komme hen til legetøjet, så får hun skubbet sig baglæns og væk fra det osv. Men netop frustrationen, det at blive lidt gal, skulle gerne kunne motivere og frembringe den ekstra energi der skal til for at få flyttet på sig og finde ud af at hun kan selv. Så det er altså vigtigt at du prøver at finde balancen mellem at være der for hende, men også lade hende prøve lidt selv, selvom hun nogle gange bliver frustreret over det :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske