Brev:
Lillesøster vil ikke ligge / sidde selv
16. november 2009
Alder:
7 mdr.
Lillesøster vil ikke ligge / sidde selv
Kære Helen!
Ja, der ryger nogle mails afsted til dig lige for tiden, jeg synes der er mange nye problemstillinger her efter, at vi er flyttet. Faktisk har jeg også opdaget, at det tit er sådan at bare det at skrive til dig giver lidt klarhed i mit hovedet og dermed løser nogle ting.
Vores store pige er blevet meget bedre til at komme i seng i ordentlig tid om aftenen, siden jeg skrev til dig forleden, så det er dejligt! Jeg tror bare, at alle omvæltningerne og så det at hun har skippet sin middagslur oveni det hele har skabt noget rod i søvnmønstret, men som sagt går det bedre nu.
Nu skriver jeg til dig ang. lillesøster. Lille Rosa er den gladeste pige, man kan forestille sig. Hun er ekstremt socialt anlagt, så når der er nogen, der taler til hende er hun virkelig i sit es - griner, smiler og pludrer og kan næsten ikke styre sin lille krop:-). Vi bruger rigtig rigtig meget tid hver dag på bare at sidde og "snakke" og det nyder vi begge i fulde drag.
Kan hun være på arm (helst mors men alle andre duer også), så er alt godt. Hun sidder nok på min arm omkring 10 timer i døgnet.
Problemet med hende er, at hun ikke kan ligge/sidde for sig selv i bare 1 min. uden at brokke sig helt vildt og det giver rigtig meget stress i vores hverdag, da vi jo også har storesøster. Om morgenen er jeg alene med pigerne og det kunne jeg som sådan sagtens klare, hvis bare jeg lige kunne lægge hende fra mig et øjeblik indimellem. Det bliver jeg jo også nødt til, men den der meget høje klynken og brok stresser mig utroligt meget kan jeg mærke og storesøster har det også svært med det og render rundt og henter sut, legetøj osv. for at trøste. Men det eneste der duer er som sagt en arm!
Hun er knapt 7 mdr. nu og har hele tiden været en "på-arm" baby, men ikke så ekstremt, som det har været de sidste 1½ måneds tid.
Jeg ved godt, at der sker enormt meget inde i hendes lille hoved og krop, men har du nogle fif / gode råd / tanker om hvordan jeg håndterer det? Er der noget at gøre? Jeg har prøvet at sætte mig ved hende nogle gange i stedet for at tage hende op, for at prøve at "træne" hende til at ligge lidt alene, men indtil videre er det ikke nogen succes.
Jeg har prøvet andre ting som f.eks. at sætte hende i højstolen i køkkenet, så hun kan følge mig, men det er bare ikke godt nok! Heller ikke Bumbo stolen virker, hun vil simpelthen være på arm. Bæresele bruger jeg når vi er ude af huset, men da jeg har skæv ryg er både bæreseler og vikler/ slynger hårdt for mig at gå rundt med. Så vil jeg egentlig hellere have hende på armen, hvor jeg kan skifte lidt stilling hele tiden.
Tror du der er udsigt til, at det aftager lidt inden for den nærmeste fremtid? (jeg tænker på, om det er noget der er alm. for alderen og ændrer sig med hendes mentale udvikling).
Jeg har nogle flere spørgsmål ang. mad og søvn, men det hører ikke rigtig dette emne til, så jeg sender dig en separatmail med de andre spørgsmål.
De bedste hilsner fra
pigernes moar:-)