Svar: Går med støtte
16. november 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Birgitte
Det er hurtigt at rejse sig og gå når man kun er 8 måneder gammel, men som du skriver, så har din dreng også været hurtig til at kravle og han lyder til at være en motorisk meget aktiv dreng :)
Man skal ikke pace børn, det vil sige at man ikke skal presse dem til noget som de udviklingsmæssigt ikke er parat til. Børn skal have lov til at udvikle sig i det tempo, som nu passer til dem. Men det betyder også at man ikke skal forhindre børn i at udvikle sig og hvis han selv er begyndt at hive sig op ved tingene og går lang med borde og stole - ja så er det jo noget barnet gør og noget man ikke skal forhindre barnet i.
Det at lære at gå har ganske bestemte faser, hvor nogle børn kommer hurtigt igennem faserne og andre er flere måneder om det.
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Som du kan se så lyder det som om at jeres dreng er igang med fase 1. Han trækker sig op ved tremmerne i sengen, ved borde, stole osv. i stuen og han begynder stille og roligt, at bevæge sig fra side til side. Det må han gerne, men det er meget vigtigt at du ikke gør det - det er altså ikke dig der skal stille ham op og hode hans arme osv. Det er ham selv, der skal rejse sig fordi han har styrke til det og ham selv der skal begynde at flytte sine ben, fordi han har balancen til det :)
Du skal naturligvis sikre dig at han ikke kan falde og komme til skade, når han bevæger sig rundt. Pas på bordhjørner, som er meget skarpe - køb evt. specielle sikkerhedshætter du kan sætte på hjørnerne.
Pas på gåvognen som han rejser sig ved og skubber - den kan måske løbe fra ham så han falder forover og slår sig rigtig meget.
Da jeg ikke kan se ham, kan jeg ikke helt vurdere hans balance og hvordan han kommer rundt, men du skal naturligvis være opmærksom på at han jo mentalt stadig er en meget lille dreng, som ingen fornemmelse for farer har overhovedet og som meget let kan komme til skade og slå sig frygteligt.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske