Svar: Vægt - 3 mdr.
16. november 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Marianne
Jeg kan se i livets bog, at dine børn ligger lavt på kurven og det er i princippet helt okay. Det betyder ikke noget om man ligger nederst, i midten eller øverst på en kurve, - det der er vigtigt er at barnet følger sin egen kurve. Og når man er født før tid, så vil man normalt ligge i den lave ende :)
Men, jeg kan også se at dine børns udgangspunkt har været højere end der hvor de ligger nu. Der har altså været et dyk, de er faldet ned i kurverne. Det sker en gang imellem og I har jo også taget konsekvensen heraf ved netop at tilbyde børnene ekstra supplement på flaske. Det er en god beslutning, det er den rigtige beslutning og det er meget fint at du nu har valgt at give flaske fast 3 gange dagligt. Netop fordi det sikrer at dine børn holder deres kurve og tager på som de skal.
Du kan ikke sammenligne med jævnaldrene børn, for dine børn er naturligt lidt mindre end gennemsnittet - både fordi de er to, men også fordi de er født for tidligt. Det du skal se på er hvordan dine børn trives og hvordan de vokser og udvikler sig. Hvis dine børn virker mætte, sover godt, smiler, pludrer, bruger sig selv både fysisk og mentalt og virker til at have det godt og have overskud til at møde verden - så får de hvad de har behov for. Men virker de meget vågne, grædende, urolige, sløve, irritable, sover dårligt osv. så må man medtænke om de har brug for mere mad.
Sådan har du tænkt og du har handlet og det er super. Du oplever at de 3 flasker dagligt gør en stor forskel, de sover bedre nu og du har helt klart fornemmelsen af at de har været sultne. Godt valg at give dem flaske.
Og du må blive ved med at mærke efter og fornemme, hvordan de trives bedst. Jeg er ikke urolig ud fra det du fortæller, for jeg får en helt klar fornemmelse af at du læser deres signaler og lytter til deres behov. Det ser ud som om at vægten vil stige igen, hvis I fortsætter som nu. De skal også lige have tid til at optage den ekstra næring de nu bliver tilført og det kan godt tage et par uger inden du kan se nogen virkning på dette :)
Så tro på at du godt kan vurdere dine børns behov, stol på din fornemmelse og ro på lige nu.
Fortsat held og lykke med dem:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske