Svar: Vægt - 3 mdr.

16. november 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Marianne

Jeg kan se i livets bog, at dine børn ligger lavt på kurven og det er i princippet helt okay. Det betyder ikke noget om man ligger nederst, i midten eller øverst på en kurve, - det der er vigtigt er at barnet følger sin egen kurve. Og når man er født før tid, så vil man normalt ligge i den lave ende :)

Men, jeg kan også se at dine børns udgangspunkt har været højere end der hvor de ligger nu. Der har altså været et dyk, de er faldet ned i kurverne. Det sker en gang imellem og I har jo også taget konsekvensen heraf ved netop at tilbyde børnene ekstra supplement på flaske. Det er en god beslutning, det er den rigtige beslutning og det er meget fint at du nu har valgt at give flaske fast 3 gange dagligt. Netop fordi det sikrer at dine børn holder deres kurve og tager på som de skal.

Du kan ikke sammenligne med jævnaldrene børn, for dine børn er naturligt lidt mindre end gennemsnittet - både fordi de er to, men også fordi de er født for tidligt. Det du skal se på er hvordan dine børn trives og hvordan de vokser og udvikler sig. Hvis dine børn virker mætte, ...

Annonce

... sover godt, smiler, pludrer, bruger sig selv både fysisk og mentalt og virker til at have det godt og have overskud til at møde verden - så får de hvad de har behov for. Men virker de meget vågne, grædende, urolige, sløve, irritable, sover dårligt osv. så må man medtænke om de har brug for mere mad.

Sådan har du tænkt og du har handlet og det er super. Du oplever at de 3 flasker dagligt gør en stor forskel, de sover bedre nu og du har helt klart fornemmelsen af at de har været sultne. Godt valg at give dem flaske.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og du må blive ved med at mærke efter og fornemme, hvordan de trives bedst. Jeg er ikke urolig ud fra det du fortæller, for jeg får en helt klar fornemmelse af at du læser deres signaler og lytter til deres behov. Det ser ud som om at vægten vil stige igen, hvis I fortsætter som nu. De skal også lige have tid til at optage den ekstra næring de nu bliver tilført og det kan godt tage et par uger inden du kan se nogen virkning på dette :)

Så tro på at du godt kan vurdere dine børns behov, stol på din fornemmelse og ro på lige nu.

Fortsat held og lykke med dem:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor