Svar: Bevidst skrigeri?

11. november 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære M

Dejligt at høre at du har kunne bruge mine tidligere svar :)

Faktisk er jeg helt overbevist om at din datter ikke skriger bevidst på den måde at hun er udspekuleret. Det er ikke sådan at hun tænker "hvis jeg nu skriger højt nok så får jeg min vilje" eller "Hvis bare jeg skriger længe nok, så bliver jeg nok båret rundt" - hun er ikke i stand til at tænke på den måde endnu ...

Men hun begynder naturligt at finde ud af at hun med sin stemme kan kommunikere på forskellig vis. Hun begynder at få lidt forståelse for at stemmen kan bruges forskelligt - der er dybe toner, der er høje toner, der er brummen, der er skrig, der er læbelyde osv. og det er sjovt at bruge sin stemme. Hun begynder naturligt også at få lidt fornemmelse for hvordan hun med lyd får din opmærksomhed - og det er den hun gerne vil have :)

Når hun skriger højt, så reagerer du jo netop ved at tage hende op (hun stopper med det samme). Når du bærer rundt på hende, sætter hende i bæresele, lader hende følge med i alt det du laver, så skriger hun ikke. Det er når hun ligger under sit legetæppe og ikke gider det mere, er blevet træt af at kigge på det samme og har lyst til og brug for nye oplevelser, nye stimuli, at hun skriger og så får hun den reaktion hun naturligt ønsker - du tager hende op og giver hende nye oplevelser :)

Det er helt naturligt at hun ...

Annonce

... ikke kan ligge samme sted eller kigge på de samme ting særlig lang tid af gangen. Det er helt naturligt at hun har brug for nye impulser :)

Hvor stærk er hun i ryggen? Begynder hun at kunne sidde lidt op? De fleste børn er 6 måneder før de kan sidde i høj stol, men nogle børn kan før. Hvis hun er rank i ryggen, når hun sidder, så må du gerne sætte hende i høj stol bare en gang imellem, så hun kan følge med i hvad du laver. Hvis hun falder sammen i ryggen, når hun sidder, så er hun træt i ryggen og skal ned på gulvet og lege igen ...

Du kan også anerkende hendes lyst til at sige lyde ved at pludre med hende, vise hende at du hører hende og forsøge at motivere hende til at bruge lyde som du bedre kan holde ud at høre på end de høje skrig. Du kan f.eks. sige "sikke du kan skrige, kan du også sige - ppprrr, ppprrr" eller lignende, så hun bliver fokuseret på at lave læbelyde i stedet :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så det er altså ikke et spørgsmål om at "opdrage" hende, men i stedet prøve at finde ud af hvad det er hun vil og hvordan du så kan give hende dette uden nødvendigvis at bære hende hele tiden. Ligesom det også er vigtigt at anerkende hendes lyst til at bruge sin stemme, ved at lære hende nye lyde og prøve at kommunikere på en måde, som du bedre kan lide :)

Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke med hende :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet