Svar: Bevidst skrigeri?
11. november 2009
Alder:
5 mdr.
Kære M
Dejligt at høre at du har kunne bruge mine tidligere svar :)
Faktisk er jeg helt overbevist om at din datter ikke skriger bevidst på den måde at hun er udspekuleret. Det er ikke sådan at hun tænker "hvis jeg nu skriger højt nok så får jeg min vilje" eller "Hvis bare jeg skriger længe nok, så bliver jeg nok båret rundt" - hun er ikke i stand til at tænke på den måde endnu ...
Men hun begynder naturligt at finde ud af at hun med sin stemme kan kommunikere på forskellig vis. Hun begynder at få lidt forståelse for at stemmen kan bruges forskelligt - der er dybe toner, der er høje toner, der er brummen, der er skrig, der er læbelyde osv. og det er sjovt at bruge sin stemme. Hun begynder naturligt også at få lidt fornemmelse for hvordan hun med lyd får din opmærksomhed - og det er den hun gerne vil have :)
Når hun skriger højt, så reagerer du jo netop ved at tage hende op (hun stopper med det samme). Når du bærer rundt på hende, sætter hende i bæresele, lader hende følge med i alt det du laver, så skriger hun ikke. Det er når hun ligger under sit legetæppe og ikke gider det mere, er blevet træt af at kigge på det samme og har lyst til og brug for nye oplevelser, nye stimuli, at hun skriger og så får hun den reaktion hun naturligt ønsker - du tager hende op og giver hende nye oplevelser :)
Det er helt naturligt at hun ikke kan ligge samme sted eller kigge på de samme ting særlig lang tid af gangen. Det er helt naturligt at hun har brug for nye impulser :)
Hvor stærk er hun i ryggen? Begynder hun at kunne sidde lidt op? De fleste børn er 6 måneder før de kan sidde i høj stol, men nogle børn kan før. Hvis hun er rank i ryggen, når hun sidder, så må du gerne sætte hende i høj stol bare en gang imellem, så hun kan følge med i hvad du laver. Hvis hun falder sammen i ryggen, når hun sidder, så er hun træt i ryggen og skal ned på gulvet og lege igen ...
Du kan også anerkende hendes lyst til at sige lyde ved at pludre med hende, vise hende at du hører hende og forsøge at motivere hende til at bruge lyde som du bedre kan holde ud at høre på end de høje skrig. Du kan f.eks. sige "sikke du kan skrige, kan du også sige - ppprrr, ppprrr" eller lignende, så hun bliver fokuseret på at lave læbelyde i stedet :)
Så det er altså ikke et spørgsmål om at "opdrage" hende, men i stedet prøve at finde ud af hvad det er hun vil og hvordan du så kan give hende dette uden nødvendigvis at bære hende hele tiden. Ligesom det også er vigtigt at anerkende hendes lyst til at bruge sin stemme, ved at lære hende nye lyde og prøve at kommunikere på en måde, som du bedre kan lide :)
Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske