Så sov dog min pige - 11 mdr.

11. november 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Så sov dog min pige - 11 mdr.

Hej igen,

Min datter bliver et år om en uge, sikke tiden flyver!

Hun startede i vuggestue den 1. oktober, hvilket startede ud rigtig godt, men vendte 180 grader efter hun havde været der i to uger. Den sidste måned er gået med gråd, uro og meget korte dage. Jeg starter på arbejde i næste uge, så jeg er begyndt at stresse rigtig meget nu, da vuggestuen stadig ikke mener, at hun er klar til at være der hele dagen... efter 1 ½ måned!!

Der er sket meget i hendes lille liv. Hun har som jeg tidligere har skrevet altid været utrolig dygtig og hurtig motorisk, men har aldrig vist tegn på at dette var et problem for hendes psyke... det gør det nu! Hun er morsyg, utryg, pjevset og kan nogle gange virke som om hun springer en sikring og tangerer at være overstadig/hyperaktiv.

Alt dette resulterer i en meget skidt og ustabil søvn og visa versa. Jeg har en forhåbning om, at hvis jeg kan få hende til at falde i søvn trygt uden gråd og sove i sin seng hele natten, så går alt det andet med vuggestuen og pjevset opførsel af sig selv.

Hun har aldrig sovet meget om dagen, men er efter vuggestuestart begyndt at sove en time om formiddagen i vuggestuen, og alt mellem 1 ½ og 3 timer om eftermiddagen herhjemme. Ifølge pædagogerne, må jeg ikke vække hende, hvis hun sover til efter kl. 16 (det har jeg tidligere gjort, for at det ikke skulle influere på hendes nattesøvn). Så vi har måtte trække hendes gå-i-seng-tid i den anden ende de dage, når hun sover til kl. 17-17.30.

Hun er altid blevet lagt omkring kl. halv otte om aftenen uden de store problemer. Vi begyndte at introducere aftenflasken i stuen for nogle uger siden for at vænne hende til, at den bliver fjernet inden for de næste måneder (hun bruger ikke sut, så vi har forberedt os på, at det kan tage længere tid med hende, da sutteflasken er hendes tryghedsting).

Siden vuggestuestart har hendes søvn været mildesttalt ustabil med mange opvågninger, urolig opførsel i søvne og ikke mindst utrøsteliggråd, der medfører, at hun ender i vores seng midt på natten (mest af alt grundet udmattelse fra min side). I vores ...

Annonce

... seng er hun stadig urolig og småpivende, men sover i det mindste nogenlunde (det gør jeg så ikke!)

Den seneste uge er hun nu begyndt ikke at ville i seng overhovedet. Hun skriger nærmest hysterisk, og det tager op til en 1-1½ før hun giver op og dratter om af udmattelse. Så vågner hun kl. 6 frisk, men stadig pjevset og urolig.

Vi har prøvet alt. Min kæreste mente, at vi bare skulle være inde hos hende til, at hun faldt i søvn (det virkede for nogle uger siden - det virker ikke mere, nu bliver hun bare helt balstyrisk, når vi så går). Jeg mener, at vi bare skal lægge hende og så forlade rummet med det samme, det gør hende også helt balstyrisk og gal.

Vi har prøvet at gøre sengen og hendes værelse hyggeligt og rart, fået tjekket øre for mellemøresbetændelse, givet grød om aftenen i troen på, at det var sult om natten, lavet putteritual, ikke lavet putteritual, flyttet aftenflaskengivningen tilbage på hendes værelse - kort sagt alt! Det virker ikke!

Jeg er klar over tigerspringet omkring 55. uge, men det her har strukket sig over 1 ½ måned, og det gør så ondt, at mit glade glade barn som alle før kaldte frk. evigglad, er begyndt at blive opfattet som problembarnet i vuggestuen. Og tydeligvis ikke har det godt.

Hvad kan vi gøre? Jeg vil så gerne have et godt råd - hvad gør vi?

Har du et forslag til et putteritual, der passer til et barn med meget energi på 12 måneder?

Jeg er stadig overbevist om (og det er vel et forsøg på at holde mig oppe!), at hvis hun bare kunne få sin gode falde i søvn rutine tilbage, så ville det hele løse sig... derfor er aftenerne også så meget frustrerende, da vi jo ved det går ud over resten af natten, og næste dag.

Jeg er ved at være desperat og er rigtig ked af, at mit nemme barn og glade barn pludselig er stik modsat. Jeg nyder helt klart den helt særlige rolle hun nu har givet mig som mor, en rolle hun ikke tidligere har haft tid til. Men det er ved at blive for meget, og det er ved at gøre livet rigtig svært at få til at hænge sammen. Manglende søvn er roden til alt ondt!

Bedste hilsener, den desperat snoabe-mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene