Brev:
Så sov dog min pige - 11 mdr.
11. november 2009
Alder:
11 mdr.
Så sov dog min pige - 11 mdr.
Hej igen,
Min datter bliver et år om en uge, sikke tiden flyver!
Hun startede i vuggestue den 1. oktober, hvilket startede ud rigtig godt, men vendte 180 grader efter hun havde været der i to uger. Den sidste måned er gået med gråd, uro og meget korte dage. Jeg starter på arbejde i næste uge, så jeg er begyndt at stresse rigtig meget nu, da vuggestuen stadig ikke mener, at hun er klar til at være der hele dagen... efter 1 ½ måned!!
Der er sket meget i hendes lille liv. Hun har som jeg tidligere har skrevet altid været utrolig dygtig og hurtig motorisk, men har aldrig vist tegn på at dette var et problem for hendes psyke... det gør det nu! Hun er morsyg, utryg, pjevset og kan nogle gange virke som om hun springer en sikring og tangerer at være overstadig/hyperaktiv.
Alt dette resulterer i en meget skidt og ustabil søvn og visa versa. Jeg har en forhåbning om, at hvis jeg kan få hende til at falde i søvn trygt uden gråd og sove i sin seng hele natten, så går alt det andet med vuggestuen og pjevset opførsel af sig selv.
Hun har aldrig sovet meget om dagen, men er efter vuggestuestart begyndt at sove en time om formiddagen i vuggestuen, og alt mellem 1 ½ og 3 timer om eftermiddagen herhjemme. Ifølge pædagogerne, må jeg ikke vække hende, hvis hun sover til efter kl. 16 (det har jeg tidligere gjort, for at det ikke skulle influere på hendes nattesøvn). Så vi har måtte trække hendes gå-i-seng-tid i den anden ende de dage, når hun sover til kl. 17-17.30.
Hun er altid blevet lagt omkring kl. halv otte om aftenen uden de store problemer. Vi begyndte at introducere aftenflasken i stuen for nogle uger siden for at vænne hende til, at den bliver fjernet inden for de næste måneder (hun bruger ikke sut, så vi har forberedt os på, at det kan tage længere tid med hende, da sutteflasken er hendes tryghedsting).
Siden vuggestuestart har hendes søvn været mildesttalt ustabil med mange opvågninger, urolig opførsel i søvne og ikke mindst utrøsteliggråd, der medfører, at hun ender i vores seng midt på natten (mest af alt grundet udmattelse fra min side). I vores seng er hun stadig urolig og småpivende, men sover i det mindste nogenlunde (det gør jeg så ikke!)
Den seneste uge er hun nu begyndt ikke at ville i seng overhovedet. Hun skriger nærmest hysterisk, og det tager op til en 1-1½ før hun giver op og dratter om af udmattelse. Så vågner hun kl. 6 frisk, men stadig pjevset og urolig.
Vi har prøvet alt. Min kæreste mente, at vi bare skulle være inde hos hende til, at hun faldt i søvn (det virkede for nogle uger siden - det virker ikke mere, nu bliver hun bare helt balstyrisk, når vi så går). Jeg mener, at vi bare skal lægge hende og så forlade rummet med det samme, det gør hende også helt balstyrisk og gal.
Vi har prøvet at gøre sengen og hendes værelse hyggeligt og rart, fået tjekket øre for mellemøresbetændelse, givet grød om aftenen i troen på, at det var sult om natten, lavet putteritual, ikke lavet putteritual, flyttet aftenflaskengivningen tilbage på hendes værelse - kort sagt alt! Det virker ikke!
Jeg er klar over tigerspringet omkring 55. uge, men det her har strukket sig over 1 ½ måned, og det gør så ondt, at mit glade glade barn som alle før kaldte frk. evigglad, er begyndt at blive opfattet som problembarnet i vuggestuen. Og tydeligvis ikke har det godt.
Hvad kan vi gøre? Jeg vil så gerne have et godt råd - hvad gør vi?
Har du et forslag til et putteritual, der passer til et barn med meget energi på 12 måneder?
Jeg er stadig overbevist om (og det er vel et forsøg på at holde mig oppe!), at hvis hun bare kunne få sin gode falde i søvn rutine tilbage, så ville det hele løse sig... derfor er aftenerne også så meget frustrerende, da vi jo ved det går ud over resten af natten, og næste dag.
Jeg er ved at være desperat og er rigtig ked af, at mit nemme barn og glade barn pludselig er stik modsat. Jeg nyder helt klart den helt særlige rolle hun nu har givet mig som mor, en rolle hun ikke tidligere har haft tid til. Men det er ved at blive for meget, og det er ved at gøre livet rigtig svært at få til at hænge sammen. Manglende søvn er roden til alt ondt!
Bedste hilsener, den desperat snoabe-mor