Svar: Far på rejse i fire uger

10. november 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Thilde

Små børn på et år kan naturligt ikke forholde sig til tid og sted. Jeres dreng kan ikke engang forholde sig til at du er inde i stuen, når han er i soveværelset, han føler sig forladt og alene, når han ikke kan se dig.

Derfor vil han naturligvis ikke kunne forstå hvor far pludselig er blevet af og han vil ikke kunne forklares, hvor far er henne eller at far kommer hjem igen. Han vil naturligt derfor også savne sin far og vil have svært ved at give udtryk for dette ...

Det er dog sådan at børn normalt vokser op med to primære forældre som tager sig af barnet - altså mor og far. Og når den ene mangler, så bruger barnet den anden. Da du stadig er der for din dreng, så vil han således savne far, men han vil ikke 'lide under' at far er væk fordi han har dig.

Far derimod, vil naturligt have det svært, for han vil jo savne jer begge og savne sin søn og kunne følge med i hvad der sker eller bare kunne give ham et knus, lege med ham og mærke hans små hænder omkring sin hals ...

Mit umiddelbare bud er at jeres dreng naturligt vil savne far og da han ikke kan tale i telefon med ham eller kommunikere, så vil han ikke kunne forstå hvor far ...

Annonce

... er. Hvis I har mulighed for at bruge skype og web-kamera, så er det en god idé. Så kan han se at far stadig er der, høre hans stemme osv. men vil naturligt ikke kunne forstå hvorfor far pludselig er inde i en computer. Han vil dog blive mindet om at far er der og på den måde vil far ikke være helt væk fra hans bevidsthed :)

Når far kommer hjem igen, så skal I være forberedt på at jeres søn til at begynde med kan virke afstandstagende og måske afvisende for far. I skal altså indstille jer på, at han lige skal have tid til at se far lidt an og ikke bare accepterer at komme i fars favn med det samme. Og det er okay, at han lige er lidt reserveret. Det er bare vigtigt at far bevarer roen og viser ham at han er som han plejer at være, viser sin glæde ved at være hjemme og gør sig tilgængelig og sjov for jeres dreng - præcis som han plejer.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I kan evt. give ham en af fars t-shirts eller lignende, som far kan sove med i nogle nætter inden han rejser, så jeres dreng kan putte med den og dufte far. Et hovedpudebetræk eller lignende kan også bruges. Duften af en anden er vigtig for at huske :)

Det skal nok gå, - held og lykke med det :)

Rigtig god weekend :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.