Svar: Far på rejse i fire uger
10. november 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Thilde
Små børn på et år kan naturligt ikke forholde sig til tid og sted. Jeres dreng kan ikke engang forholde sig til at du er inde i stuen, når han er i soveværelset, han føler sig forladt og alene, når han ikke kan se dig.
Derfor vil han naturligvis ikke kunne forstå hvor far pludselig er blevet af og han vil ikke kunne forklares, hvor far er henne eller at far kommer hjem igen. Han vil naturligt derfor også savne sin far og vil have svært ved at give udtryk for dette ...
Det er dog sådan at børn normalt vokser op med to primære forældre som tager sig af barnet - altså mor og far. Og når den ene mangler, så bruger barnet den anden. Da du stadig er der for din dreng, så vil han således savne far, men han vil ikke 'lide under' at far er væk fordi han har dig.
Far derimod, vil naturligt have det svært, for han vil jo savne jer begge og savne sin søn og kunne følge med i hvad der sker eller bare kunne give ham et knus, lege med ham og mærke hans små hænder omkring sin hals ...
Mit umiddelbare bud er at jeres dreng naturligt vil savne far og da han ikke kan tale i telefon med ham eller kommunikere, så vil han ikke kunne forstå hvor far er. Hvis I har mulighed for at bruge skype og web-kamera, så er det en god idé. Så kan han se at far stadig er der, høre hans stemme osv. men vil naturligt ikke kunne forstå hvorfor far pludselig er inde i en computer. Han vil dog blive mindet om at far er der og på den måde vil far ikke være helt væk fra hans bevidsthed :)
Når far kommer hjem igen, så skal I være forberedt på at jeres søn til at begynde med kan virke afstandstagende og måske afvisende for far. I skal altså indstille jer på, at han lige skal have tid til at se far lidt an og ikke bare accepterer at komme i fars favn med det samme. Og det er okay, at han lige er lidt reserveret. Det er bare vigtigt at far bevarer roen og viser ham at han er som han plejer at være, viser sin glæde ved at være hjemme og gør sig tilgængelig og sjov for jeres dreng - præcis som han plejer.
I kan evt. give ham en af fars t-shirts eller lignende, som far kan sove med i nogle nætter inden han rejser, så jeres dreng kan putte med den og dufte far. Et hovedpudebetræk eller lignende kan også bruges. Duften af en anden er vigtig for at huske :)
Det skal nok gå, - held og lykke med det :)
Rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske