Svar: Aktiv på puslebordet
9. november 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Gitte
Børn på Emilies alder kan godt være aktive og deltagende i det at blive puslet og det er rarere for dem, end at man som mor tager over og gør det hele ...
Jeg vil derfor anbefale dig at du medinddrager hende så meget som muligt. Når hun ligger på bordet og skal have en ble ind under sig, så sige "løft numsen, løft numsen skat" og lad hende selv løfte numsen op. Hvis hun ligger på ryggen og du hjælper hende med at bukke benene og sætte fødderne i bordet, så kan hun fint løfte numsen på den måde.
Skal hun have lidt creme på, så giv hende lidt på en finger og lad hende selv være med til at smøre det på, det samme, når hun ikke vil vaskes med en klud, - giv hende en klud i hånden selv, så hun også der føler at hun selv er med.
Og nogle gange er det også rigtig godt, at gøre tingene helt anderledes end I plejer. Tag hende på badeværelset og sæt hende ved håndvasken og vask hende der. Eller brug en bukseble, som hives op og ned som et par trusser og lad hende stå på gulvet og få bleen på ...
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske