Svar: 3 års undersøgelsen

5. november 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Sallys mor

Et barn på 3 år vil naturligt have udviklet en stor selvstændighed og det man ofte taler med forældrene om til 3 års undersøgelsen er, hvordan I som forældre oplever jeres datter, hendes selvstændighed og personlighed - giver det konflikter, hvordan løser I dem, sætter I grænser passende til hendes alder, passer jeres forventninger til hendes alder osv.

Man taler også om daginstitution og om barnet er begyndt i børnehave eller skal til at starte i børnehave og hvad man forventer her.

Man taler om jalousi mellem søskende og evt. overvejelser omkring at få barn nummer to.

Man taler om renlighed, er barnet begyndt at vise interesse for at smide bleen, har barnet måske allerede smidt bleen, hvordan fungerer det med vandladning og afføring mv.

Man taler om sygdomme, har barnet været meget syg, viser barnet tegn på allergi, har I brugt vagtlæge, har barnet været indlagt mv.

Man taler om motorisk udvikling og hvordan man kan støtte barnet her, - vigtigheden af lege- og udfoldelsesmuligheder, lege inde og lege ude, - hvad leger barnet og hvordan leger barnet.

Man ser på barnet og børn i denne alder forventes at kunne gå frit, standse brat, skifte retning, tempo osv. uden problemer. Hun skal kunne hoppe på flade fødder, kunne køre på en trehjulet cykel, kunne gå på trapper. Hun skal kunne klæde sig selv af, vaske og tørre sine hænder. Hun skal kunne kaste en stor bold retningsbestemt og gribe en stor bold med armene og brystet. Hun skal kunne bygge tårn med ca 8 klodser.

Man taler om sproglig udvikling, ...

Annonce

... hvordan taler barnet, skønnes det nødvendigt med ekstra sproglig støtte af f.eks. talepædagog. Hvor stort et ordforråd skønnes barnet at have, kan barnet benævne ca 20 legemsdele osv. Hun forventes at kunne tale i sætninger på 4-5 ord og hun skal forstå forholdsord (foran, bagved, ovenpå, indeni osv.), hun skal kunne svare på korte spørgsmål og deltage i en samtale.

Så taler man også om sikkerhed, behov for autostol i bilen, undgå faldulykker, brandulykker og lignende i hjemmet. Man taler om barnets brug for hjælp til at værdes i trafikken, at børn i denne alder ikke må færdes alene osv.

Så taler man om kost, barnet forventes at spise en ernæringsrigtig kost, som følger de gængse kostråd. Man drøfter måltider i løbet af dagen, mængde af slik, sodavand, kage og lignende - holdninger til dette. Man taler om madpakker i institution, mellemmåltider osv.

Man taler naturligvis også om hendes vægt og højde, og sikrer sig at hun vokser som hun skal :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Man tjekker hendes syn - skeler barnet og kan hun se på en figurtavle.

Der er ikke vaccinationer ilagt det danske børnevaccinationsprogram i 3 års alderen :)

Jeg håber at ovenstående giver dig lidt idé om, hvad man vil forvente og vurdere af en pige på 3 år og at du hermed er hjulpet lidt videre på vej ...

Min umiddelbare tanke er at din datter ikke behøver ekstra tests, det er fint at få hendes syn og hørelse tjekket, - de øvrige ting, vil du sandsynligvis selv have en fornemmelse af om er okay. Bliver du så bekymret, så kan du altid kontakte en børnelæge der :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre