Svar: 3 års undersøgelsen
5. november 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Sallys mor
Et barn på 3 år vil naturligt have udviklet en stor selvstændighed og det man ofte taler med forældrene om til 3 års undersøgelsen er, hvordan I som forældre oplever jeres datter, hendes selvstændighed og personlighed - giver det konflikter, hvordan løser I dem, sætter I grænser passende til hendes alder, passer jeres forventninger til hendes alder osv.
Man taler også om daginstitution og om barnet er begyndt i børnehave eller skal til at starte i børnehave og hvad man forventer her.
Man taler om jalousi mellem søskende og evt. overvejelser omkring at få barn nummer to.
Man taler om renlighed, er barnet begyndt at vise interesse for at smide bleen, har barnet måske allerede smidt bleen, hvordan fungerer det med vandladning og afføring mv.
Man taler om sygdomme, har barnet været meget syg, viser barnet tegn på allergi, har I brugt vagtlæge, har barnet været indlagt mv.
Man taler om motorisk udvikling og hvordan man kan støtte barnet her, - vigtigheden af lege- og udfoldelsesmuligheder, lege inde og lege ude, - hvad leger barnet og hvordan leger barnet.
Man ser på barnet og børn i denne alder forventes at kunne gå frit, standse brat, skifte retning, tempo osv. uden problemer. Hun skal kunne hoppe på flade fødder, kunne køre på en trehjulet cykel, kunne gå på trapper. Hun skal kunne klæde sig selv af, vaske og tørre sine hænder. Hun skal kunne kaste en stor bold retningsbestemt og gribe en stor bold med armene og brystet. Hun skal kunne bygge tårn med ca 8 klodser.
Man taler om sproglig udvikling, hvordan taler barnet, skønnes det nødvendigt med ekstra sproglig støtte af f.eks. talepædagog. Hvor stort et ordforråd skønnes barnet at have, kan barnet benævne ca 20 legemsdele osv. Hun forventes at kunne tale i sætninger på 4-5 ord og hun skal forstå forholdsord (foran, bagved, ovenpå, indeni osv.), hun skal kunne svare på korte spørgsmål og deltage i en samtale.
Så taler man også om sikkerhed, behov for autostol i bilen, undgå faldulykker, brandulykker og lignende i hjemmet. Man taler om barnets brug for hjælp til at værdes i trafikken, at børn i denne alder ikke må færdes alene osv.
Så taler man om kost, barnet forventes at spise en ernæringsrigtig kost, som følger de gængse kostråd. Man drøfter måltider i løbet af dagen, mængde af slik, sodavand, kage og lignende - holdninger til dette. Man taler om madpakker i institution, mellemmåltider osv.
Man taler naturligvis også om hendes vægt og højde, og sikrer sig at hun vokser som hun skal :)
Man tjekker hendes syn - skeler barnet og kan hun se på en figurtavle.
Der er ikke vaccinationer ilagt det danske børnevaccinationsprogram i 3 års alderen :)
Jeg håber at ovenstående giver dig lidt idé om, hvad man vil forvente og vurdere af en pige på 3 år og at du hermed er hjulpet lidt videre på vej ...
Min umiddelbare tanke er at din datter ikke behøver ekstra tests, det er fint at få hendes syn og hørelse tjekket, - de øvrige ting, vil du sandsynligvis selv have en fornemmelse af om er okay. Bliver du så bekymret, så kan du altid kontakte en børnelæge der :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske