Brev:
Søvnproblemer - hvad gør vi?
5. november 2009
Alder:
15 mdr.
Søvnproblemer - hvad gør vi?
Kære Helen,
Jeg har tidligere konsulteret dig ang. søvn problemer med vores søn (aprospos den bog der skal skrives!) – og må nu igen bede om din mening/input:
Vores søn er nu 15 mdr. og da han blev ammet indtil han var 12 og samtidig altid har sovet ret dårligt, dvs. med virkelig mange opvågninger per nat – har jeg aldrig gjort alvor af at få ham på eget værelse endnu, for ikke at skulle gå til hans værelse så mange gang om natten, hvorfor han fortsat sover hos mig.
Samtidig har jeg så den seneste par måneder virkelig gjort fejltagelser mht. ”opdragelse” af hvordan han skal sove, dvs. han havde ellers nogenlunde lært – omkring 12 mdr. At falde i søvn i egen seng og blive der under de første opvågninger – (jeg har altid løbet til ham så snart han har begyndt at give lyde/græde, for ellers er min erfaring at lader jeg ham græde/”grynte” lidt vågner han for meget op og der tager så mange gange længere tid at få ham tilbage i søvnen end hvis jeg med det samme kommer ham til hjælp med sut eller lign.).
Derefter har jeg i rigtig mange måneder taget ham over i min seng efter en af hans opvågninger midt om natten, hvor han så sover indtil vi vågner – MEN dette hjælper så ikke på opvågninger, for han har fortsat et par opvågninger ved siden af mig resten af natten, hvor han skal trøstes tilbage i søvn eller med sut etc.
Da han var omkring 12 mdr. gjorde jeg den store fejltagelse: Vi var i sommerhus i 2 uger uden seng til ham, derfor blev han lagt ved siden af mig til at falde i søvn – og ja, det har jeg så fortsat med efter vi kom hjem – rigtig dumt! - og tænkte at ja ja, i næste uge går vi tilbage til at blive lagt i egen seng – men men, nu her et par måneder efter falder han så i søvn ved siden af mig i min seng og jeg lægger ham over i hans egen seng hvor han så sover nogle timer før han begynder at vågne alle disse her mange gange om natten.
Jeg kan bare ikke forstå HVORFOR bliver han ved med at vågne så mange gange om natten?? Jeg ved godt at jeg har gjort flere fejl for at få ham til at kunne sove bedre, men kan jeg virkelig have gjort det så dårligt at han stadig skal vågne så mange gange??
Mine spørgsmål er så nu: hvordan og i hvilken rækkefølge kan jeg rette op på dette, altså:
1. Skal jeg starte med at øve med at falde i søvn i egen seng, før han kommer på eget værelse?
2. Skal jeg starte med ikke at tage ham over til mig i min seng midt om natten?
3. Eller hvilken anden rækkefølge skal jeg bruge?
Samtidig er der et andet problem – han har aldrig været interesseret i sovedyr, suttekluder eller det der ligner – han bruge sin sut rigtig meget og ja, så er han nærmest afhængig af mit hår. Jeg prøver hele tiden i løbet af dagen at holde hans fingre fra mit hår, men det er jo med langt hår og når man skal bære ham (han går stadig endnu ikke) svært at holde ham fra at røre håret. Og om aftenen/natten roder han rundt halvt i søvne og søger efter mit hår – jeg forsøger at sætte håret op og har lavet en speciel klud med frynser der kan minde om hår..- men nej, han smider den fra sig – har også forsøgt med andre soverdyr uden held.
Øv, jeg er bare i vildrede - vil så gerne have ham på ret køl igen – og er ked af at jeg har ”lokket” ham i uføre mht. at lade ham falde i søvn ved siden af mig etc.
TAK for dine ideer
Mange hilsner
Lone