Søvnproblemer - hvad gør vi?

5. november 2009

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Søvnproblemer - hvad gør vi?

Kære Helen,

Jeg har tidligere konsulteret dig ang. søvn problemer med vores søn (aprospos den bog der skal skrives!) – og må nu igen bede om din mening/input:

Vores søn er nu 15 mdr. og da han blev ammet indtil han var 12 og samtidig altid har sovet ret dårligt, dvs. med virkelig mange opvågninger per nat – har jeg aldrig gjort alvor af at få ham på eget værelse endnu, for ikke at skulle gå til hans værelse så mange gang om natten, hvorfor han fortsat sover hos mig.

Samtidig har jeg så den seneste par måneder virkelig gjort fejltagelser mht. ”opdragelse” af hvordan han skal sove, dvs. han havde ellers nogenlunde lært – omkring 12 mdr. At falde i søvn i egen seng og blive der under de første opvågninger – (jeg har altid løbet til ham så snart han har begyndt at give lyde/græde, for ellers er min erfaring at lader jeg ham græde/”grynte” lidt vågner han for meget op og der tager så mange gange længere tid at få ham tilbage i søvnen end hvis jeg med det samme kommer ham til hjælp med sut eller lign.).

Derefter har jeg i rigtig mange måneder taget ham over i min seng efter en af hans opvågninger midt om natten, hvor han så sover indtil vi vågner – MEN dette hjælper så ikke på opvågninger, for han har fortsat et par opvågninger ved siden af mig resten af natten, hvor han skal trøstes tilbage i søvn eller med sut etc.

Da han var omkring 12 mdr. gjorde jeg den store fejltagelse: Vi var i sommerhus i 2 uger uden seng til ham, derfor blev han lagt ved siden af mig til at falde i søvn – og ja, det har jeg så fortsat med efter vi kom hjem – rigtig dumt! - og tænkte at ja ja, i næste uge går vi tilbage til at blive lagt i egen seng ...

Annonce

... – men men, nu her et par måneder efter falder han så i søvn ved siden af mig i min seng og jeg lægger ham over i hans egen seng hvor han så sover nogle timer før han begynder at vågne alle disse her mange gange om natten.

Jeg kan bare ikke forstå HVORFOR bliver han ved med at vågne så mange gange om natten?? Jeg ved godt at jeg har gjort flere fejl for at få ham til at kunne sove bedre, men kan jeg virkelig have gjort det så dårligt at han stadig skal vågne så mange gange??

Mine spørgsmål er så nu: hvordan og i hvilken rækkefølge kan jeg rette op på dette, altså:

1. Skal jeg starte med at øve med at falde i søvn i egen seng, før han kommer på eget værelse?

2. Skal jeg starte med ikke at tage ham over til mig i min seng midt om natten?

3. Eller hvilken anden rækkefølge skal jeg bruge?

Samtidig er der et andet problem – han har aldrig været interesseret i sovedyr, suttekluder eller det der ligner – han bruge sin sut rigtig meget og ja, så er han nærmest afhængig af mit hår. Jeg prøver hele tiden i løbet af dagen at holde hans fingre fra mit hår, men det er jo med langt hår og når man skal bære ham (han går stadig endnu ikke) svært at holde ham fra at røre håret. Og om aftenen/natten roder han rundt halvt i søvne og søger efter mit hår – jeg forsøger at sætte håret op og har lavet en speciel klud med frynser der kan minde om hår..- men nej, han smider den fra sig – har også forsøgt med andre soverdyr uden held.

Øv, jeg er bare i vildrede - vil så gerne have ham på ret køl igen – og er ked af at jeg har ”lokket” ham i uføre mht. at lade ham falde i søvn ved siden af mig etc.

TAK for dine ideer

Mange hilsner
Lone

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor