Brev:
3 års undersøgelsen
5. november 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
3 års undersøgelsen
Kære Helen.
For engangs skyld et faktuelt spørgsmål fra mig!
Som du ved rejser vi til udlandet. Planen er, at vi er væk fra Sally er 2 år og 5 mdr, og indtil hun bliver 3 år og 9 mdr.
Vores egen læge synes, det er for tidligt at lave tre-års-undersøgelsen, inden vi rejser.
Jeg har forgæves søgt på nettet for at se, hvad den undersøgelse indeholder af tests. For så kunne jeg måske selv i en vis grad udføre den (var jo engang sygeplejerske...) og ellers bede en børnelæge om det. Det siges, at der er er dygtige, georgiske børnelæger, men de ved selvfølgelig ikke, hvad vi plejer at tjekke danske børn for og hvornår.
Jeg går ud fra, at man bl.a. tjekker højde/vækst, syn, hørelse, børnevacciner, så du får lige nedenstående info:
Sally havde i de første måneder af sit liv ofte forskellig pupilstørrelse - ved samme belysning. Hun blev set af en øjenlæge, som sagde, at man først ved tre-års-undersøgelsen, hvor Sally kan samarbejde, kunne vurdere om det ene øje kompenserede for det andet. Heldigvis har den samme øjenlæge sagt ja til at tjekke hende igen, inden vi rejser.
Hun er ikke ørebarn, og jeg tror ikke, hørelsen fejler noget.
Jeg vil selv følge hendes højde og vækst, mens vi er væk.
Hun er "up to date" med børnevaccinationsprogrammet, og jeg har fået at vide, at den næste vaccination først er, når hun er 4 år. (Selvfølgelig får hun også de relevante rejse-vaccinationer)
Kan du hjælpe med om der er nogle tests, vi bør være opmærksomme på at få lavet, mens vi er væk?
På forhånd 1000 tak,
Sallys mor