Svar: Udvikling - 2 år, 4 mdr.
5. november 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Det kan sagtens være en eller anden form for virus infektion der gør, at din dreng lige nu ikke er helt på toppen og hans overskud er mindre end det ellers har været. Det er jo den årstid, hvor man hurtigt kan komme til at føle sig lidt sløj og når man ikke er mere end 2½ år gammel, så er det svært at beskrive dette. Så bliver man i stedet mere pylret, omklamrende, kan pludselig slet ikke selv tage tøj på, af osv.
Samtidig med dette, så sker der jo også rigtig meget med din dreng udviklingsmæssigt lige nu. På den ene side vil og kan han så meget og på den anden side så er han stadig bare en lille dreng, som har rigtigt svært ved mange ting og som derfor bliver frygteligt frustreret.
At være forældre til en 2 årig er rigtig skønt og sjovt, men det er også nogle gange rigtigt frustrerende. Din dreng er ikke i stand til at sætte sig ind i hvordan du tænker, han ved ikke hvorfor det er vigtigt at han tager sine strømper på, han forstår ikke hvorfor I har travlt og at I skal ud af døren, han kan ikke forholde sig til tid ...
Han er igang med at finde ud af hvordan han selv fungerer og hvordan han virker på andre, han er altså igang med at finde ud af "hvem er jeg?" og du ser det bla. andet ved at han begynder at nævne sit navn og siger sætninger som "det er min". Han bliver enormt glad når han får ros og når noget lykkes for ham og han bliver simpelthen så ulykkelig, når han får skæld ud eller når noget driller, når han ikke kan selv.
Lad ham selv forsøge sig, men være der til at guide og støtte, når han viser behov for det. Konflikter opstår i denne alder og det er vigtigt at I altid bliver gode venner igen efter en konflikt. Konflikter kan ikke undgås, men det er vigtigt at man kommer godt ud af en konflikt.
Derfor er det bedste du kan gøre at lytte til din dreng og forsøge at finde ud af hvad det er han vil eller ikke vil. Prøv en gang imellem at overveje om der er noget i vejen for at det bliver som han gerne vil.
Det er naturligt at børn i denne alder kan være bange for vand, ligesom de ofte også er bange for mørke og bange for små dyr. Prøv derfor at finde ud af hvad det handler om, når han er bange for badekarret og om I kan finde en midlertidlig løsning, som I alle kan leve med - ofte er det bare en periode, det går over igen, hvis man ikke presser ham. Jo mere rolig han fornemmer I er, jo mere rolig bliver han også.
Potten skal han bruge, når han synes det er sjovt, men pres ham ikke. Han er stadig kun 28 måneder og det er ikke årstiden at træne renlighed. Stil ikke for mange krav, men lad ham beholde bleen og så kan I træne renlighed til sommer :)
Så ro på, det er højst sandsynligt en blanding af flere ting og så mærker I nu, hvordan det er at have en 2 årig huset :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske