Brev:
Desperat efter søvn efter arbejdsstart
5. november 2009
Alder:
12 mdr.
Desperat efter søvn efter arbejdsstart
Hej Helen
Nu er jeg desværre nød til at skrive til dig igen, og det er igen igen om søvn…. Jeg er ved at være meget desperat efter lidt sammenhængende nattesøvn, specielt efter jeg er startet på arbejde igen.
Vores datter på 12,5 mdr vågner stadig om natten, det er så, hvad det er, hvis hun bare kunne falde i søvn igen, men det kan nogle gange tage op til 1,5 time, og jeg kan simpelhen ikke finde ud af hvorfor. Jeg har også tænkt, hvad vi da gør forkert !!
Hun har dræn i ørene, og det er tjekket, at de sidder, som de skal. Ved 1 års undersøgelse hos lægen mente hun heller ikke, der var en fysisk årsag. Hun har jo aldrig sovet sin tid væk, og har aldrig sovet hele natten, kun nogle meget få gange. Jeg ammer hende stadig, inden hun skal sove, men den tidlige ”morgentår” skar jeg væk for ca 3 uger siden i håb om det hjælp, troede det måske var den hun vågnede efter. Det har ikke hjulpet.
Hun kommer i seng ml. kl. 19 og 19.30, og så vågner hun som regel ml kl. 4 og 5. Hun er ikke udsovet, jeg har prøvet at stå op med hende. Så tænkte jeg, det kunne være tryghed, og tog hende ind i min seng, det ville hun heller ikke. Jeg har prøvet at sidde med hende for at få hende til at falde til ro, men det er som om hun ”søger” mod sengen igen og prøver på at sove, og mange gange tænker jeg NU sover hun, men så græder hun igen. Det kan tage fra 30 min til 1,5 t, og så er hun jo også træt, indtil hun skal sove igen.
Så går det sådan i nogle dage, og så er det ligesom om hun er blevet så træt, så sover hun rimelig i 1-2 dage, og så starter vi igen. Det er lidt forskelligt om hun sover formiddagslur, nogle dage springer hun den over. Om dagen er hun glad og godt tilpas, og udviklinger sig fint. Så jeg er meget spændt på at høre, hvad du tænker om det, og ikke mindst et godt råd:)
Storebror på 2,5 år vågner også flere gange om natten (det gik ellers så fint med ham). Jeg tror, han drømmer, han vågner grædende og snakker også i søvne nogle gange. Så han ender inde i vores seng inden midnat, vi orker bare ikke at sidde oppe flere gange om natten. Har børn på hans alder ofte en periode, hvor de begynder at vågne igen?
På forhånd tak, jeg glæder mig til at høre fra dig.
Venlig hilsen
Mor til 2