Svar: Siger MIG i stedet for JEG
5. november 2009
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Gitte
Det er helt normalt at børn i 2-3 års alderen siger "mig vil" eller "mig bad" i stedet for at sige f.eks. "jeg vil gerne i bad". De kan også sige "dig synge", hvis han f.eks. vil have du skal synge en sang for ham.
Omkring 3 års alderen, som din dreng er i nu, vil ordforrådet blive større og barnet bruger sætninger der er længere end 2-3 ord. Han vil også være godt igang med at eksperimentere med sproget og øve de lidt mere grammatiske regler og dette udbygges naturligt i takt med at han bliver ældre.
Det vil således være helt naturligt at han med den alder han har nu, begynder at finde ud af at det hedder "jeg" i stedet for "mig" og du må naturligvis godt hjælpe ham med dette. Men det er stadig vigtigt at du ikke presser ham - han taler så godt han kan og det er vigtigt at bibeholde lysten til at tale.
Derfor er det en god idé, hvis du kan udtale ord, gentage sætninger osv. så han kan høre, hvordan det egentlig skal lyde. Ikke som kritik eller rettelse, men mere som en gentagelse, så han hører at du forstår hvad han siger, men samtidig også hører, hvordan det siges rigtigt.
Det vil også være rigtig godt at låne små bøger, hvor I taler om forskellige ting. Så du får brugt ord på flere forskellig måde. Det kan f.eks. være at tale om hvad tøj pigen i bogen har bog, hvad han har på og hvad du har på. Pigen har, Christian har, Mor har, jeg har osv. så han får hørt disse ord og måden at bruge sproget på flere gange.
Læs også historier og spil lidt skuespil, lav nogle lege, hvor 'jeg' fremhæves naturligt, f.eks. "Jeg vil blæse dit hus omkuld" eller "nu kommer jeg og æder dig", hvor jeg'et overdrives lidt ekstra.
De fleste børn vil lære det inden de er ca 4 år, hvis de ikke har lært det der, så kan man gå ind og lave lidt specielle sproglige øvelser/træning med barnet, så det er på plads inden skolestart. Men lige nu er det fint at læse, synge, lege osv. med ham og på den måde prøve at få det på plads helt naturligt.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!
Rigtig god weekend:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske