Svar: Utilfreds baby på 3 mdr.

3. november 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Pia

Jeg har været lidt inde på det tidligere, det der med at børn ændrer rytme i 3-4 måneders alderen og jeg tænker at det er den udfordring I står midt i.

Der er ingen tvivl om at jeres dreng lige nu gennemgår en stor udvikling, hvor han naturligt kan virke mere krævende end I tidligere har oplevet. Han er utrolig opmærksom på verden, hvad der sker omkring ham og suger til sig alt hvad han kan. Han begynder at kunne holde sit hoved, kigge sig omkring, følger ting bevidst, skelner mere og mere imellem hvorvidt han er hjemme eller ude, i favn hos jer eller fremmede osv.

Hans lyst til at opleve og mærke verden gør, at han naturligt har svært ved at sige fra og overgive sig til søvnen, når han skal sove. Samtidig drømmer han mere, alle oplevelser skal bearbejdes i drømme og derfor sover han også mere uroligt, når han sover.

Ofte har børn i denne alder også så travlt med at opleve, at de har svært ved at koncentrere sig om at spise, eller sagt på en anden måde, så lader de sig meget let forstyrrer og man kan derfor godt komme ind i en rytme, hvor barnet slatspiser, slatsover, slatspiser lidt hele tiden og derfor kan det være fornuftigt nok, at man netop i 3-4 måneders alderen forsøger at have en nogenlunde fast rytme for dagen, faste tider at sove på, spise på, lege på osv.

I skal gå ud fra at han har brug for at sove 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. I skal også gå ud fra at han har brug for mælk imellem sine lure, ligesom I også allerede gør nu og man kan godt overveje om I, når han bliver 4 måneder hører til dem, hvor der skal begyndes med lidt skemad. Det kan nemlig være med til at give lidt mere fast rytme og struktur på dagen, så på den måde arbejder tiden også for jer :o)

Plan for dagen følger længere nede...

Hvis I får 90-120ml i ham 7-8 gange dagligt, så får han sandsynligvis fint med mad og det er helt okay at I giver ham flasken ved siden af ham, i barnevognen, i sengen eller hvad der nu passer bedst - det skal I ikke spekulere så meget over, I skal gøre det der virker.

Nogle børn har rigtig svært ved at fornemme hvornår de er trætte, hvornår de skal sove og være vågne, og her må man nogle gange svøbe dem, skærme dem meget for at hjælpe dem med at få roen over sig og falde i søvn. Andre børn har rigtig svært ved at fornemme hvornår de er sultne og hvornår de ikke er og her må man nogle gange nøde barnet lidt og når de så har afvist, får et pause og man så prøver igen - ja så sluger de pludselig 150ml og var faktisk sultne, men kunne bare ikke fornemme det selv lige der ...

Annonce

... ...

Nogle gange hjælper det at gå afsides med barnet, gå i soveværelset for nedrullede gardiner, andre gange hjælper det at lade barnet få flasken i barnevognen eller på en dyne ved siden af forældrene i stedet for at ligge i favn ... Man må forsøge sig lidt frem og se hvad der fungerer bedst - præcis som I også er begyndt på.

Der sker rigtig stor udvikling i hans nervesystem, han begynder at kunne bruge sine hænder mere bevidst, tager ud efter ting, putter i munden, reagerer med smil, latter, kluk-leer højt når du kilder ham, kigger efter dine hænder, lytter til din stemme, indgår i dialog, begynder at holde hovedet selv, drejer det efter lyd, åbner munden når du kommer med skeen med d-dråber osv. - præcis som du også beskriver og har lagt mærke til :)

Når børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så taler man om tigerspring og netop i disse perioder, er de ofte mere pylrede, tryghedssøgende, og kan generelt virke svære at gøre tilpas.

Man kan altså godt føle som forældre at man gør en masse og at ingen ting rigtig virker. Det er helt okay og helt naturligt i denne alder og behøver bestemt ikke handle om at der er noget galt og at jeres dreng skal ses af en børnelæge ...

En rytme I kan arbejde hen imod ser således ud:

Tidlig morgen: Flaske og sover lidt videre

Formiddag: Flaske

Sover formiddagslur

Frokost: Flaske

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Sover middagslur

Eftermiddag: Flaske

Sover sin 3. lur

Aften: Flaske

Puttes til natten

Sen aften: Flaske

Midt nat: Evt. flaske

Det er vigtigt at I lige nu forsøger at anerkende hans lyst til at mærke verden, hans behov for stimuli. Han er ikke længere et spædbarn men er en lille baby og skal behandles som sådan. Det er derfor super vigtigt at I hjælper ham med at blive bevæget og bruge sig selv motorisk, så han oplever en fysisk træthed og at I hjælper ham med at kigge på verden, pludrer med ham, synger for ham osv. så han mentalt får en masse indput og bliver mentalt træt.

Når han så skal sove, så skal I hjælpe ham med at koble fra og lukke af for omverdenen og lulle ham til ro. Da du ikke kan gå rundt med ham i favnen på grund af ryggen, så læg dig med ham i din seng i stedet eller put ham i barnevognen og tril ham en tur. Det gør som sagt ikke noget at han her puttes, får flasken i barnevognen og derefter lulles til ro.

Jeg håber du kan bruge mine tanker og min forklaring om hvad der sker lidt videre, - det er ikke dig der er noget galt med, det er ikke fordi du gør noget forkert. I er bare lige nu i en fase, hvor jeres dreng udvikler sig rigtig meget og derfor er svær helt at tolke :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.