Utilfreds baby på 3 mdr.

3. november 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Utilfreds baby på 3 mdr.

Hej Helen.

Så er jeg tilbage igen med endnu nogle spørgsmål vedr min dejlige søn. I øjeblikket er det ligesom om, at han er voldsomt utilfreds med rigtig meget, hvorfor min mand og jeg står lidt frustrerede tilbage, da vi føler vi gør alt for at han skal have det godt.

Min søn er nu 3½ måneder gammel og vejer 6,4 kg. Han melder selv når han er sulten ca hver tredje time, men bliver ofte ret sur når han så får maden, vi har dog fundet ud af at det ofte er i favnen han bliver sur og ellers spiser bedre liggende ved siden af os. Vi sørger endvidere for lidt bleskift, bøvsepause i løbet af måltidet for derefter at forsøge os med lidt mad igen. Dette giver ofte ok resultat hvor han så spiser mellem 90 - 120 ml pr gang 7-8 gange dagligt.

Han tager ok på i vægt og vokser også som han skal, holder hovedet flot og er generelt blevet rigtig meget mere interesseret i hvad der sker i hans omgivelser, drejer hovedet fra side til side og suger nærmest alt til sig.

Dog virker han efterhånden til at blive mere og mere utilfreds i sine vågne perioder og er sværrere og sværrere til at få til at sove igen.

Min søn blev tidligere konstateret med kolik, men i begyndelsen af oktober måned oplevede vi en markant ændring i hans adfærd. Selvfølgelig har han hele tiden været enorm dejlig, men pludselig både smilte, grinte han samt han var stort set hele tiden glad. Græd selvfølgelig engang imellem men det er jo hans eneste form for kommunikationsmetode.

Han blev dog i denne periode syg, hvilket satte sig på hans ører. Derfor har vi løbende efterfølgende gået til ørelæge for at holde øje med dette. I fredags blev det dog konstateret at de nu var blevet pæne og at der herfra ikke kunne være smerter længere, hvorfor hans utilfredshed ikke kan stamme herfra.

Endvidere skal det nævnes at han for lidt over en uge siden blev han så forstoppet, hvilket naturligvis gav smerter. Dette kom der dog hurtigt hul på igen, da vi satte dosisen af lactulose op til 5 ml dagligt og herefter har han haft aff dagligt.

På nuværende tidspunkt har han ikke fået en fast døgnrytme, men han sover rigtig fint om natten, kun afbrudt af et måltid, men når vi kommer til dagtimerne og aftentimerne oplever vi dog nu en ret stor ...

Annonce

... utilfredshed. Han kan sagtens ligge lidt for sig selv og lege og grine og pludre sammen med mig. Men kort tid efter bliver han utilfreds og skal skifte stilling konstant. Jeg forsøger op til flere gange at få ham til at sove, da han åbenlyst er voldsomt træt. Men dette resulterer kun i powernap, hvorfor han i næste vågen periode er langt mere utilfreds end tidligere og går i gang med ret voldsomme skrigeturer.

Tidligere har vi kunnet ligge ham i liften eller sengen med en beroligende hånd på ham, hvilket fik ham til at sove ret hurtigt. Nu bliver han meget utilfreds hvis jeg forsøger mig med denne metode. Derfor forsøger jeg så at vugge ham i søvn i favnen, hvilket tidligere har fungeret godt. Dette fungerer desværre så ikke nu, hvor jeg derfor kun kan få ham til at falde ned ved at gå rundt med ham i favnen og sige shhhh eller sætte en cd på med lyden af en hårtørre.

Når vi kommer til aftentimerne bliver han nu langt mere kontaktsyg og bliver rigtig ked af når jeg lægger mig fra ham. Han hænger derfor konstant på mig og puha både metoden med gående og vugge ham samt aftentimerne ødelægger min ryg fuldstændig.

Det skal lige i denne sammenhæng nævnes at vi i onsdag var hos lægen til første vaccination. Her havde han en af sine utilfredse tilfælde, hvor lægen snakkede om at en børnelæge skulle tjekke ham. Hun oplyste dog også, at hendes kendskab til spædbørn er sparsomt, hvorfor jeg kunne mærke en tvivl. Af denne årsag kontakter jeg lige dig først.

Når han begynder på sin utilfredshed sørger jeg naturligvis for at gå hele registret igennem med bleskift, mad, lege med ham, holde ham tæt på mig med mere igennem. Men da intet hjælper og det virker som om han kun er utilfreds og ingen smerter har, kan jeg ikke andet end føle mig lidt som en fiasko. Som om at det jeg gør ikke er godt nok. Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre om det vi oplever er normalt, eller om vi bør få ham undersøgt nærmere?

Det skal selvfølgelig også nævnes at vi har mange perioder med smil, grin og pludren og vi nyder selvfølgelig vores søn meget. Jeg tænker dog at han er overstimuleret, men uanset hvad jeg forsøger mig med vugge ham, svøbe ham med mere føler jeg ikke at det 100% hjælper.

Med venlig hilsen
Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet