Svar: Meget morsyg - 7 mdr.

3. november 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære IMLO

Det er helt naturligt at små børn viser separationsangst fra de er helt små - ofte er det dog i perioder at det er rigtig slemt og her taler man især om 8-10 måneders alderen. Det ses dog ofte også i 4 måneder, 7 måneder, 12-14 måneder, 18 måneder osv. og det er således en naturlig del af deres udvikling at de i perioder har brug for at føle sig lidt mere tæt knyttet og har brug for lidt mere fysisk kontakt.

Det er ofte mor der foretrækkes, fordi mor forbindes med det meget nære, det tætte, det omfavnende osv. fordi det er mor der ammer og mor der naturligt også i starten ofte har mest med barnet at gøre, det er mor der holder barsel og er sammen med barnet det meste af tiden.

Med den alder din datter har nu, er det således naturligt at hun græder lidt, når du går fra hende og at hun tydeligt viser meget mere sikkerhed og charmer alt og alle, når hun sidder på dit skød, ved sin trygge base.

Bedsteforældre osv. må affinde sig med at hun skal have tid og ikke bare lige kaster sig i armene på dem. Det er vigtigt at respektere hendes grænser, at hun får lov til at studere dem på afstand osv. og bliver helt tryg ved dem, inden de så kan få lov til at tage hende på skødet.

Far skal naturligvis også på banen og han er selvskrevet mere vigtigt end bedsteforældrene ... Det vil derfor være en rigtig god idé, hvis far aktivt går ind og tager del i mange af de ting du plejer at gøre. Det er far der giver hende mad, far der skifter hende, far der bader hende i badekaret osv. så han helt naturligt gør en masse ting og derfor også bedre accepteres.

Det er også vigtigt at han f.eks. tager hende op og går efter dig, søger dig sammen med hende, når hun f.eks. bliver ked af det fordi du går ud i køkkenet. Du kan tale til hende, så hun kan høre at du er der, du kan vise dig i døråbningen osv. så hun lige kan se at du er der og far kan tale med hende, berolige hende, forsøge at aflede hende osv. og vil hun kun ud til dig, ja så tager far hende på armen og går ud til dig. I køkkenet kan hun så komme over til dig ...

Annonce

... og få et knus og så forsøger du at give hende tilbage til far igen, som så atter afleder og forsøger at gøre det okay.

Det at du overgiver hende til far viser hende jo, at du er helt tryg ved far og at han sagtens kan passe hende og det er vigtigt at sende disse signaler. Derfor er det også vigtigt at du ikke blander dig for meget, når far gør forskellige ting anderledes end du måske ville gøre - de to må gerne findes deres egen metode, deres egen rytme.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne lege "borte-tit" leg med hende, så hun stille og roligt får fornemmelsen for at du er der, selvom I kortvarigt ikke har øjenkontakt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er det også vigtigt at far ikke går i panik, når lillepigen græder og mor ikke er der ... Det er fint at han ringer efter dig, der hvor du kun er nået lidt hen af gaden, men i en situation, hvor du er væk og ikke lige kan komme tilbage inden for få minutter, ja så må han tage det stille og roligt og tro på at han kan klare det ligeså godt som dig. Så må de tre, - far, storesøster og lillesøster, lægge sig i dobbeltsengen og hygge eller tænde for musikken og danse lidt i stuen eller hvad de nu kan finde på, som gør at lillepigen glemmer at mor ikke lige er der og accepterer situationen på ny :) I en sådan situation må man gøre der der virker.

En flaske kan jo også gør det ud for brystet og mor der mangler og måske vil hun acceptere den, hvis du ikke er der og ikke har været det. Du skal tænke på at den episode, hvor du tager af sted til svømning - her har hun jo ikke set dig gå, her bliver hun ammet, sover, du går og hun vågner og savner dig og bliver frustreret fordi du er væk. I en situation hvor du er til julefrokost, så tager du jo at sted langt tidligere, I får vinket farvel, far og pigerne spiser sammen osv. og hele rutinen og rytmen er anderledes og ny fordi du ikke er der. Derfor vil hele situationen når hun skal puttes ofte også være en helt anden og behøver ikke give problemer ...

Jeg håber mine tanker og forklaring giver lidt ro, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor