Svar: Krudtugle!
2. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Anna
Forkølelse, tænder, feber osv. kan slå enhver god rutine i stykker, så at arbejde på nye søvnvaner i en sådan periode - det kommer der ingen succes ud af ... Det er dog godt at I ikke har mistet modet og fortsætter med jeres 'søvnprogram', når jeres datter har fået det lidt bedre og I har overskuddet til det :)
Nina vier, bider og flår i dit hår fordi hun endnu ikke mestrer at kærtegne og ikke forstår, hvad det gør ved dig. Når hun vil kysse dig og hendes våde mund rammer din kind eller din skulder, så ender det ofte med et bid - ikke fordi hun vil gøre dig ondt, snarere som en kærlighedserklæring "Jeg elsker dig så højt at jeg kunne spise dig".
Når hun river i dit hår, så er det for det første fordi det ser sjovt ud og hun forsøger at tage fat i alt hvad hun kan tage fat i. Hun får også en reaktion fra dig og hun synes naturligt det er sjovt - for hende er det en leg. Hun har ingen idé om at det gør ondt og at du ikke synes det er sjovt.
Når hun river i dig eller slår dig, så er det fordi hun motorisk endnu ikke kan styre sine bevægelser bevidst, et kærtegn bliver hurtigt til et slag og når hun vil op at stå, så skubber hun fra, forsøger at hive sig op og tager fat i det hun kan.
Håret må du sætte op, så hun ikke så let får fat i det og så vente på at hun glemmer det ...
Når hun bider dig, så vær opmærksom på det og få hende fra det inden hun når at sætte tænderne i dig ...
Og når hun slår dig eller hiver i dig, så hjælp hende med det hun gerne vil og afled hende som du prøver.
Gør hun noget som gør rigtig ondt og hvor det er tydeligt at hun prøver hvad der sker - f.eks. bider dig hårdt i brystet og kigger på dig og griner, så må du skrive AV! så højt at hun bliver forskrækket og finder ud af at det her syntes du faktisk slet ikke var sjovt. Hvis hun oplever at du finder det skægt, så vil hun naturligt blive ved, så er det jo en måde at kommunikere med dig på.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske