Svar: Krudtugle!

2. november 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Anna

Forkølelse, tænder, feber osv. kan slå enhver god rutine i stykker, så at arbejde på nye søvnvaner i en sådan periode - det kommer der ingen succes ud af ... Det er dog godt at I ikke har mistet modet og fortsætter med jeres 'søvnprogram', når jeres datter har fået det lidt bedre og I har overskuddet til det :)

Nina vier, bider og flår i dit hår fordi hun endnu ikke mestrer at kærtegne og ikke forstår, hvad det gør ved dig. Når hun vil kysse dig og hendes våde mund rammer din kind eller din skulder, så ender det ofte med et bid - ikke fordi hun vil gøre dig ondt, snarere som en kærlighedserklæring "Jeg elsker dig så højt at jeg kunne spise dig".

Når hun river i dit hår, så er det for det første fordi det ser sjovt ud og hun forsøger at tage fat i alt hvad hun kan tage fat i. Hun får også en reaktion fra dig og hun synes naturligt det er sjovt - for hende er det en leg. Hun har ingen idé om at det gør ondt og at du ikke synes det er sjovt.

Når hun river i dig ...

Annonce

... eller slår dig, så er det fordi hun motorisk endnu ikke kan styre sine bevægelser bevidst, et kærtegn bliver hurtigt til et slag og når hun vil op at stå, så skubber hun fra, forsøger at hive sig op og tager fat i det hun kan.

Håret må du sætte op, så hun ikke så let får fat i det og så vente på at hun glemmer det ...

Når hun bider dig, så vær opmærksom på det og få hende fra det inden hun når at sætte tænderne i dig ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og når hun slår dig eller hiver i dig, så hjælp hende med det hun gerne vil og afled hende som du prøver.

Gør hun noget som gør rigtig ondt og hvor det er tydeligt at hun prøver hvad der sker - f.eks. bider dig hårdt i brystet og kigger på dig og griner, så må du skrive AV! så højt at hun bliver forskrækket og finder ud af at det her syntes du faktisk slet ikke var sjovt. Hvis hun oplever at du finder det skægt, så vil hun naturligt blive ved, så er det jo en måde at kommunikere med dig på.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder