Ked af det om natten - 6 mdr.

2. november 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Ked af det om natten - 6 mdr.

Hej Helen

Så har jeg lige meldt mig og ser frem til at få nogle svar på nogle af alle mine spørgsmål... Har ellers haft en super god sundhedsplejerske, men hun er langtids-sygemeldt og synes ikke jeg kan finde kemien med de andre, når det ikke er den samme hver gang.

Nå men til sagen...
Jeg har en skøn og som regel glad dreng, Bertram, på 6 mdr. Vores problem har hele tiden været omkring hans søvn... og min søvn ikke mindst.

Da han var omkring 4 mdr., havde vi en periode på ca. 8 uger, hvor han vågnede ca. hver time om natten + sov max 2 x 45 min om dagen, så jeg blev slidt helt op. Jeg læste div. bøger, brugte min sundhedspl., min mand og vi kom igennem det, men min søvn er stadig dyrebar for mig. Pga. manglende søvn begyndte min mælk at blive mindre og mindre fed, så nu kan vi godt finde på at supplere op med flaske.

Nu er Bertram blevet meget bedre til at sove om dagen og om natten, men han er nu også begyndt at blive virkelig ked af det, når han vågner, skal sove og/eller "små-vågner" i løbet af søvnen. Han er ellers altid glad - meget glad, og alle siger at han er en smilende og blid dreng. Og derfor er det meget uvant for os, at han bliver ...

Annonce

... så ked af det. Sidst han sov dårligt, vågnede han bare og snakkede og møffede rundt, han græd aldrig...

Det er som om han bliver bange, ked af det eller har ondt...

Vi tænker selv at det kan være:

- tænder (han savler, knubber gummer mm.)
- ondt i maven (han har fået alm.mad siden 4 mdr. og vi er nu så småt begyndt med gluten + kød/fisk, men han tisser og har afføring hver dag.)
- seperations-angst (men han kan sagtens ligge ml. 5-15 min. og lege selv. Han er dog begyndt ikke at ville spise så meget alm.mad som han plejer, men vil helst ammes/flaske)
... eller måske en blanding af det hele...

Og/eller måske noget lidt mere hokus-pokus-agtigt; det er som om han har en masse indestængt energi, så når han græder og vi skal have ham til at falde til ro, skal vi virkelig vugge, gynge, vippe ham ret voldsomt for at det virker, og han ligger altid og møver hovedet ned i hans madras, som om han vil "ud af den"... jeg har hørt lidt om, at kejsersnitsbørn godt kan være sådan fordi de ikke er blevet født "rigtigt"...
Hmmm vi forstår det bare ikke rigtigt.

Måske er dette spørgsmål meget diffust, men håber du kan hjælpe os alligevel...

På forhånd tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire