Svar: Går på tæer - er det normalt?
1. november 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Line
Der kan faktisk være rigtig mange årsager til at børn går på tæer, men som regel er det helt uproblematisk og handler om at barnet i en periode netop går på tæerne, for at øve og træne sin balance - præcis som du også har læst.
Det er dog vigtigt at barnet kan finde ud af at komme ned på flad fod, at der ikke er tale om at barnet går på tæer, fordi det f.eks. har en stramning af lægmuskler eller hælsener. Det er også vigtigt at barnet ikke går på tæer, fordi det har en sansemæssig forstyrrelse af fodsålen - altså at barnet føler det ubehageligt at træde med flad fod ...
I de fleste kommuner er der ansat en fysioterapeut som er uddannet til at vurdere hvorvidt barnet her skal have lov til at gå på tæer (fordi det er en del af barnets nuværende udvikling) eller om det er noget, man skal sætte ind overfor. Jeg synes derfor du skulle prøve at ringe til kommunen og høre om du kan komme til at tale med en børnefysioterapeut :)
Derudover tænker jeg at det er vigtigt at din dreng har godt og støttende fodtøj, som sidder godt på hans fødder og hjælper foden med at have en god stilling netop når han løber og går.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske