Brev:
Stadig urolig søvn - 5 mdr.
1. november 2009
Alder:
5 mdr.
Stadig urolig søvn - 5 mdr.
Kære Helen,
Tak for dine foregående svar ang. min søns dårlige søvnvaner. Han er nu 5 1/2 måned og det er ikke bedre. Han sover stadig dårligt. Er urolig og vågner op hele tiden. Sådan har det været det meste af hans liv.
Jeg har før skrevet til dig ang. refluks. Det er klart i bedring efter han er begyndt at få skemad. Vi har også fundet ud af at hans mavekneb sidst jeg skrev til dig skyldtes rotavirus. Også den burde være væk nu. Vi har været indlagt et par dage og lægerne siger entydigt at han trives, vokser og udvikler sig som han skal.
Men tilbage står det samme gamle problem: hvordan kan jeg hjælpe ham og mig til en bedre nattesøvn?
For det er alt for hårdt for os begge kun at sove så kort af gangen. Jeg er så ked af det og frustreret og aner ikke hvordan jeg skal ændre det (hvis jeg kan..)
Jeg har vist beskrevet scenariet før, men her kommer det igen:
Lægges til nat ca. 19.30. Jeg går ham i søvn på armen. Han vågner op måske 5, måske 10 gange over de næste 3 timer, græder og bliver taget op på armen, hvor han falder til ro, bliver lagt osv.
Herefter sover han typisk et par timer af gangen, vågner og klynker og er urolig. Jeg ender ofte med at tage ham over i min seng og lægge ham til brystet så vi slipper for endnu en opslidende travetur på gulvet. Han har for det meste afføring 1-2 gange i løbet af natten. Da det ofte giver ham ro at komme af med noget har jeg hans fordøjelse mistænkt for at have skylden for balladen.
Han spiser nu skemad 2 gange om dagen. Grød med frugtmos til frokost og kartoffelmos med grøntsager til aften. Han synes rigtig godt om det og spiser ca 1/2 til 1 dl. Han har i øjeblikket afføring 2-3 gange pr døgn.
Tror du hans umodne mave stadig kan drille i den alder han har?
Eller er det måske ved at dreje sig om dårlige vaner, at han skal op hele tiden?
Jeg har forsøgt at lære ham at falde i søvn i egen seng. Nogen gange lykkes det, andre ikke. Han er også meget dårlig til at falde i søvn i barnevogn. Også her går jeg ham i søvn på armen og lægger ham. Enkelte gange kan jeg lokke ham til at sidde lidt op og kigge og falde i søvn her hvorefter jeg kan lægge ham. Også når han sover i barnevognen vågner han mange gange og skal op på armen for at falde i søvn igen.
Jeg ved godt det ikke er hensigtsmæssigt at gå ham i søvn på længere sigt, men må også erkende, at som det ser ud nu har jeg ikke rigtigt kræfterne til at tage den store tur med ham, særligt ikke da jeg stadig er i tvivl om han har ondt i maven.
Håber du kan hjælpe mig for jeg er helt ude i tovene!
Mange hilsner
Nielsine.