Svar: Gå-refleks
28. oktober 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
Børn bliver født med en masse reflekser og når vi som læger og sundhedsplejersker tjekker det nyfødte barn igennem, så ser vi blandt andet på barnets reflekser. Nogle reflekser forsvinder igen, andre er der hele livet, det følger normalt en helt almindelig rytme.
Gangrefleksen er en af de reflekser som bør være der fra starten. Når vi holder barnet omkring livet og lader fødderne ramme underlaget, så vil det spæde barn lave gåbevægelser. Den forsvinder normalt af sig selv, når barnet er ca 2 måneder gammel, nogle børn har den lidt længere tid og det er helt okay. Man vil dog stadig ofte kunne se at barnet har refleksen, når det f.eks. ligger i badekaret og laver 'gåbevægelser' med benene.
Jeg er ikke helt klar over, hvad det er for øvelser I har lavet med jeres dreng, men umiddelbart lyder det helt okay det du fortæller. De fleste børn vil naturligt, når de er få måneder gamle, begynde at strække deres ben og vise lyst til at sparke og støde fra. Det er således helt naturligt at man hjælper et barn i 3-6 måneders alderen med at bruge sig selv motorisk og herunder også at bruge sine ben. Det er både at stå på mors lår, hoppe lidt, sparke med benene, cykle med benene osv.
Børn vil også have en medfødt kravlerefleks, når det helt nyfødte barn lægges på mors mave vil det ofte kravle sig hen til brystvorten, hvor den medfødte sutterefleks så går igang.
Kravlerefleksen er man ved, at barnet ligger på maven og når man så rør det under fødderne så bevæger det sig kravlende fremad. Kravlerefleksen forsvinder ofte i 3-4 måneders alderen og kommer så igen, når barnet skal til at lære at kravle.
Så ar bruge sine ben og at støtte barnet i at bruge benene og i det hele taget støtte barnet motorisk er naturligt og vigtigt. Man skal naturligvis ikke gå med et barn, der ikke er parat til at gå, som udgangspunkt, så vil barnets ben være klar til at bære barnet, når det begynder at trække sig op ved sengens tremmer, møblerne osv. og det kommer stille og roligt hen af vejen. Men det har I vel heller ikke gjort, I har jo holdt ham og lege med ham ... - har I ikke?
Jeg synes det lyder helt okay, det du fortæller, det skal du ikke gå og bekymre dig så meget om :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske