Svar: Gå-refleks

28. oktober 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Anja

Børn bliver født med en masse reflekser og når vi som læger og sundhedsplejersker tjekker det nyfødte barn igennem, så ser vi blandt andet på barnets reflekser. Nogle reflekser forsvinder igen, andre er der hele livet, det følger normalt en helt almindelig rytme.

Gangrefleksen er en af de reflekser som bør være der fra starten. Når vi holder barnet omkring livet og lader fødderne ramme underlaget, så vil det spæde barn lave gåbevægelser. Den forsvinder normalt af sig selv, når barnet er ca 2 måneder gammel, nogle børn har den lidt længere tid og det er helt okay. Man vil dog stadig ofte kunne se at barnet har refleksen, når det f.eks. ligger i badekaret og laver 'gåbevægelser' med benene.

Jeg er ikke helt klar over, hvad det er for øvelser I har lavet med jeres dreng, men umiddelbart lyder det helt okay det du fortæller. De fleste børn vil naturligt, når de er få måneder gamle, begynde at strække deres ben og vise lyst til at sparke og støde fra. Det er således helt naturligt at man hjælper et barn i 3-6 måneders alderen med at bruge sig selv motorisk og herunder også at bruge ...

Annonce

... sine ben. Det er både at stå på mors lår, hoppe lidt, sparke med benene, cykle med benene osv.

Børn vil også have en medfødt kravlerefleks, når det helt nyfødte barn lægges på mors mave vil det ofte kravle sig hen til brystvorten, hvor den medfødte sutterefleks så går igang.

Kravlerefleksen er man ved, at barnet ligger på maven og når man så rør det under fødderne så bevæger det sig kravlende fremad. Kravlerefleksen forsvinder ofte i 3-4 måneders alderen og kommer så igen, når barnet skal til at lære at kravle.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Så ar bruge sine ben og at støtte barnet i at bruge benene og i det hele taget støtte barnet motorisk er naturligt og vigtigt. Man skal naturligvis ikke gå med et barn, der ikke er parat til at gå, som udgangspunkt, så vil barnets ben være klar til at bære barnet, når det begynder at trække sig op ved sengens tremmer, møblerne osv. og det kommer stille og roligt hen af vejen. Men det har I vel heller ikke gjort, I har jo holdt ham og lege med ham ... - har I ikke?

Jeg synes det lyder helt okay, det du fortæller, det skal du ikke gå og bekymre dig så meget om :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.