Biter ved amming

28. oktober 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Biter ved amming

Hei Helen

Jeg har en gutt på litt over 9 mnd. I det han suger på bryset når han ammes, biter han tennene sammen. Han har fire store tenner både oppe og nede. Dette gjør selvfølgelig frykelig vondt, og resultatet er sår som aldri forsvinner. De rives stadig opp. Det ene brystet har jeg mye mer melk i enn det andre, og det er selvfølgelig vondere. Jeg har hatt disse sårene siden han var ca 6 mnd. En gang innimellom har jeg pumpet med hånd for at sårene skal gro, men det er ikke så lett siden han aldri har fått videre melk på flaske. Dessuten kommer sårene raskt tilbake.

Har du noen tips hvordan jeg skal få ham til å slutte med dette? Han bruker tennene når han suger på armen også, noe han nesten alltid gjør når han bysses i søvn. Han har alltid hatt et stort sugebehov, men aldri ville ta sutt. Jeg har vurdert å slutte å amme han, men dette ønsker jeg egentlig ikke. Spesielt ikke nå som svineinfluensaen er her.

Ellers lurer jeg på om jeg kan droppe å amme ham på natta? Jeg har lest at du anbefaler mange å amme ca 23-24 tiden. Det har jeg prøvd, men han strekker oppvåkningen sin stadig lenger av seg selv. Bør jeg kunne skyve nattammingen til ca kl 5? Han er ofte våken på det tidspunktet. Jeg har faktisk ikke ...

Annonce

... prøvd om det går. Gir ham melk med det samme når han våkner i 0230 tiden. Hvor hardt kan jeg prøve?

Døgrytmen er ca slik:

Våkner mellom 6 og 7, avhengig av hvor godt han har sovet på natta. Ammes med det samme. Noen ganger våkner han 5, da ammes han slik at han sovner igjen.

Morgenmat ca 7.30. Får grovbrød med pålegg. Juice blandet med vann i kopp. Tidligere fikk han grøt, men det vil han ikke ha om morgenen lenger. Han vil spise selv.

Sover i egen seng på eget rom fra 9 til ca 10.30

Lunsj ca 11.30 Grovbrød med pålegg og frukt. Juice blandet med vann.

Sover i egen seng eller vogn fr kl 13 til 1430

Middag ca 16. Får som regel frukt mellom lunsj og middag. Grønnsaker og fisk eller kjøtt. Spiser ikke så mye, mest glad i brød

Aftenmad 6.30 jernberiket grøt.

Legges ca kl 19

Når det gjelder amming på dagen, er han veldig lite intr for tiden. Noen ganger ønsker han melk i 5 tiden, andre ganger kun ved leggetid. En gang av og til vil han ha melk før han tr ettermiddagsluren.

02. 30 ammes han

Jeg vil som sagt amme så lite som mulig siden jeg har sår på begge brystvortene. Han spiser godt til alle måltidene. Bør jeg slutte å tilby ham bryst mellom morgen og aften?

På forhånd tusen takk!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige