Svar: Biter ved amming
28. oktober 2009
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Velkommen til, dejligt at få et brev fra Norge :)
De fleste børn vil i 9 måneders alderen kunne nøjes med 3 amninger i døgnet og det vil ofte passe rigtig godt at disse ligger på ydertidspunkterne, altså tidlig morgen, aften og sen aften - det er således amningerne om dagen der ofte forsvinder først, netop fordi de erstattes med mere rigtig mad.
Det lyder også som om at det vil være rigtig godt hos jer, da jeg har indtryk af at din dreng bider dig mindre om natten end når han ammes om dagen ... Samtidig fortæller du også at han selv er mindre og mindre interesseret i amning i dagtimerne, så det er helt oplagt at stoppe amning om dagen først.
I 10 måneders alderen vil man ofte kunne nøjes med 2 amninger dagligt, så det lysner således lidt for jer :) Du vil her kunne amme ham f.eks. kl. 19.30 og igen kl. 02.30 og så stå op og starte dagen med morgenmad ... Det kommer jeg ind på senere.
Det lyder som om at din dreng altid har bidt dig og spørgsmålet er hvorfor han dier på denne måde .. Normalt vil man godt kunne amme børn med tænder, uden at de bider hul. Børn kan sagtens bide, det gør de ofte lige i starten af en amning eller i slutningen af en amning - ofte fordi de tager lidt ekstra fat for at få mælken til at løbe og når de bider er det således udtryk for at barnet arbejder lidt ekstra med brystet og handler ikke om at barnet bider for at det skal gøre ondt.
Når barnet bider først i en amning, så kan man afhjælpe dette ved at få stimuleret brystet lidt inden man lægger til og få mælken til at løbe lettere til barnet. Hvis barnet bider sidst i en amning, så kan man tage barnet fra lidt før og dermed undgå at blive bidt. Det er okay at gøre dette med den alder din dreng har nu :)
Det kan godt være at din dreng har kort tungebånd, en lidt anderledes formet gane eller andet der gør at han dier på en måde, hvor han med sine tænder får dig bidt hver gang. Det er dog ikke noget du kan gøre noget ved og du har jo levet med det indtil videre - godt klaret!
At dine sår har svært ved at hele kan dog skyldes at du måske har en svampeinfektion. Det kan i hvert fald være medvirkende til at du har ondt og at du oplever at sårene aldrig heler rigtigt. Hvordan ser dit bryst ud og hvordan ser din dreng ud inde i munden? Hvis der er problemer med svamp, så bør I begge behandles. Det kan naturligvis også skyldes at din dreng får sårene revet op hele tiden, men jeg synes du skal medtænke svampeproblematikken ...
Når jeg anbefaler amning sen aften kl. 23-24 så er det fordi mange har det bedst med at sove et lidt længere stræk mellem netop kl. 23.30-05.30 ... Det synes de fleste mødre er vældig rart. Som det er hos jer nu, så sover din dreng faktisk fra kl. 19-19.30 til kl. 02.30 - altså et sammenhængende stræk på godt 6 timer og ved at tilbyde ham brystet sen aften og lade ham spise i søvne, så kan man nogle gange være heldig at han tager sine 6 timer fra kl. 24-06 i stedet ... Det kan være et forsøg værd.
Dog tænker jeg også at din dreng er så gammel nu og dit ønske om at få trappet amningen ned så stort, at han med fordel kan blive ammet aften (19.30) og når han selv vågner i løbet af natten (02.30) og så ikke blive ammet mere, men i stedet stå op og få morgenmad. Du skriver han ikke er særlig glad for grød om morgenen, men netop det at han måske begyndte at få mindre mælk om natten kunne jo gøre, at han begyndte at spise mere om morgenen.
Mit forslag til en dagsplan, kunne derfor se således ud:
(Tidlig morgen 05/06: Denne amning forsvinder i 10 måneders alderen og dagen starter med grød)
Morgen 7.30: Havregrød eller anden jernberiget grød (som du normalt giver ham om aftenen), vand eller mælk af kop. Suppleres med frisk frugt og bær i hånden, som han kan spise selv´og kan også få små stykker af en bolle at gumle på.
Formiddagslur lur fra 9-10.30
Lunsj 11.30-12: Grovbrød med forskelligt pålæg, meget gerne fiskepålæg, - tun, torskerogn, makrel, sildepostej og lignende, må også gerne suppleres med kogte rejer, muslinger osv. Tilbydes kogte grøntsager i stykker, stykker af kød osv. Vand af kop.
Sover middagslur kl. 13-14.30
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt og bær, tilbydes lidt tykmælk eller neutral sødmælksyoghurt med müsli (uden honning og chokolade), vand af kop
Aften 18-18.30: Familiemad, - det samme som I spiser, han må og bør få ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Du kan give ham alt slags mad og I bør spise det samme. Retter med hakket kød er ofte gode til børn, der kan være f.eks. pasta med kødsovs, eller lasagne, det kan være laks eller måske kylling i karry med ris eller kartoffelmos. Det samme som I andre får :) Vand eller mælk af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften eller når han vågner selv 23.30-02.30: Ammes x 1
Som du kan se indgår der lidt færre amninger i min plan og derudover mere familiemad. I Danmark prioriterer vi højt at børn og forældre spiser samme mad om aftenen, sidder med ved bordet og spiser sammen.
Vi anbefaler heller ikke fortyndet juice til måltiderne, men derimod vand eller mælk af kop ...:)
Mit råd til dig er derfor at du lige nu slutter med at tilbyde bryst mellem morgen og aften og at du ammer ham aften, sen aften og tidlig morgen som nu. I 10 måneders alderen går du ned til 2 aminger dagligt og det vil være rigtig fint at bibeholde disse indtil han er 12 måneder. Her kan du skære ned til en amning dagligt, som du så kan bibeholde sålænge både du og han synes det er rart :)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske