Svar: Kravle - hvordan?

27. oktober 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Basses mor

Det lyder dejligt at I har kunne holde jeres datter hjemme lidt længere tid, jeg håber at I får en god plads til hende næste gang :)

Når børn som din datter rejser sig og begynder at gå med mor eller far i hånden, så er motivationen for pludselig at kravle ikke særligt stor - det er jo lidt sjovere at kunne gå ... Derfor er det en god idé at I ikke går rundt med hende, men prøver at motivere til at kravle i stedet :)

Hun må naturligvis stadig gerne rejse sig ved tingene og gå rundt ved bord, stole osv. hvis hun gør det selv, men I bør ikke rejse hende op og gå med hende i hænderne, hvis hun ikke selv gør det. I skal naturligvis ikke hindre hende i den udvikling hun er igang med, så hvis hun rejser sig og går så lad hende gøre det, men er det jer som rejser hende og går med hende, så prøv at kravle i stedet.

Prøv i stedet at lægge hende så meget på maven som muligt og hjælp hende også gerne op i kravlestilling. Når hun ligger på alle ...

Annonce

... fire, så sæt dig bag hende og støt hendes fødder med dine knæ. Lad hende ligge på alle fire og rokke frem og tilbage, det er fra rokkende stilling at hun lærer at kravle.

Gyng hende også, jo mere jo bedre. Evt. en babygynge, som hun kan sidde i og gynge frem og tilbage. Lad hende også få luftture, hvor du vender og drejer hende, lad hende slå koldbøtter i din favn osv. Så mere du kan få hende bevæget, vendt og drejet, jo bedre er det for hendes motoriske udvikling.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er der naturligvis også børn som faktisk springer kravlestadiet over og i stedet rejser sig og går ... Det er her vigtigt at man så senere hen er opmærksom på at barnet skal lære at kravle. Det er vigtigt at kunne krydskoordinere sine bevægelser, det har betydning for at de to hjernehalvdele kan arbejde sammen.

Så hvis hun ikke kravler nu, så sker der ikke alverden ved det, det er bare vigtigt at I er opmærksomme på at hun så skal lære det bagefter :)

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.