50/50 far og mor

27. oktober 2009

Kategori:
Alder:
15 mdr.

50/50 far og mor

Hej Helen

Jeg skriver til dig, fordi vi gennem et par måneder har fået en mere og mere morsyg datter. Det har indtil nu været sådan, at mor 8 ud af 10 gange har puslet, givet mad og puttet. Vi er nu begyndt at få far mere på banen, så vi skiftes til rutinerne.

Når mor f.eks. skal have børstet tænder på hende, er det nok blot at fortælle hende at hun skal gå med ud på badeværelset, for nu skal tænderne børstes. Når far derimod prøver, nægter hun og løber væk. Vores spørgsmål er:

- Skal far løfte hende op og tage hende med ud på ...

Annonce

... badeværelset med skrig og skrål eller skal han blive ved at overtale hende og aflede hende? Det kan vel ikke være rigtigt, at hun skal styre showet, og bestemme hvornår hun er klar til at få børstet tænderne.

Far er også ked af at hun ikke kommer stormende hen imod ham, når han kommer ind ad døren og hun vil f.eks. ikke altid med ham hjem, når han henter i dagplejen. Vi tror og håber at det er helt normalt for hendes alder, men kunne godt bruge et par gode råd. Især til hvordan vi skal håndtere hende, når hun sætter sig imod far.

De bedste hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.