Svar: Det sociale liv
20. oktober 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Gitte
Din datter vil naturligt i kraft af sin alder, synes det er dejligt at være sammen med andre børn. Det er jo altid dejligt være sammen med ligesindede og sådan har børn det også :)
Men du skal ikke forvente at hun vil lege med de andre, faktisk vil de mindste børn - det vil sige børn under 2 år - ofte lege ved siden af hinanden. Det er først omkring 2 års alderen at de begynder at lege mere sammen. Børn under 2 år leger det der hedder parallelleg, hvor de efterligner hinanden og spejler sig i hinandens handlinger - det er stadig vigtigt og godt for dem - men ikke noget de behøver hver dag og ikke mange timer dagligt. Aktiviteter 1-2 gange om ugen er fint.
Derfor lyder det meget passende at du er begyndt at gå til babysvømning, så I kommer ud og møder andre børn, din datter kan se de andre, opleve andre som hende selv - men hvor I svømmer hver for sig. Det er også helt fint at du en formiddag om ugen vælger at tage i aktivitetsgruppe med hende, hvor I synger, leger og bare er sammen med andre børn - men hver dag, behøver hun det bestemt ikke :)
Så, det du fortæller lyder altså rigtig fint og jeg synes godt I kan deltage allerede nu selvom Emilie endnu ikke går. Der er jo ingen der siger at hun begynder at gå de næste måneder, måske hører hun til dem der går sent og du er der jo også sammen med hende og kan støtte hende som du plejer. Netop julemåneden må også være dejligt at være sammen med de andre i, det er jo ofte hyggelige ting man laver med børnene op til jul :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og god fornøjelse.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske