Svar: Det sociale liv

20. oktober 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Gitte

Din datter vil naturligt i kraft af sin alder, synes det er dejligt at være sammen med andre børn. Det er jo altid dejligt være sammen med ligesindede og sådan har børn det også :)

Men du skal ikke forvente at hun vil lege med de andre, faktisk vil de mindste børn - det vil sige børn under 2 år - ofte lege ved siden af hinanden. Det er først omkring 2 års alderen at de begynder at lege mere sammen. Børn under 2 år leger det der hedder parallelleg, hvor de efterligner hinanden og spejler sig i hinandens handlinger - det er stadig vigtigt og godt for dem - men ikke noget de behøver hver dag og ikke mange timer dagligt. Aktiviteter 1-2 gange om ugen er fint.

Derfor lyder det meget passende at du er begyndt at gå til babysvømning, så I kommer ud og møder andre børn, din datter kan ...

Annonce

... se de andre, opleve andre som hende selv - men hvor I svømmer hver for sig. Det er også helt fint at du en formiddag om ugen vælger at tage i aktivitetsgruppe med hende, hvor I synger, leger og bare er sammen med andre børn - men hver dag, behøver hun det bestemt ikke :)

Så, det du fortæller lyder altså rigtig fint og jeg synes godt I kan deltage allerede nu selvom Emilie endnu ikke går. Der er jo ingen der siger at hun begynder at gå de næste måneder, måske hører hun til dem der går sent og du er der jo også sammen med hende og kan støtte hende som du plejer. Netop julemåneden må også være dejligt at være sammen med de andre i, det er jo ofte hyggelige ting man laver med børnene op til jul :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og god fornøjelse.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin