Brev:
Flytning og fjernsynsnarkoman
20. oktober 2009
Alder:
21 mdr.
Flytning og fjernsynsnarkoman
Hej Helen.
Jeg skriver til dig angående min dreng Anton på 21 mdr. Jeg har ofte før benyttet mig af dine varme og forstående råd. Mit problem er at Anton har problemer med at sove og med at komme i vuggestue og er blevet lidt af en fjernsynsnarkoman efter vi er flyttet.
Det er snart 4 uger siden vi er flyttet og Anton har ikke flyttet vuggestue. Vi er flyttet fra lejlighed i hus og om dagen virker han rigtig glad for den ekstra plads og for at han har fået sit eget værelse. Men hvor vi før kunne putte ham og lade ham falde i søvn selv skriger han nu og er meget ulykkelig, hvis vi ikke sidder hos ham indtil han er faldet meget til ro (det kan tage alt fra 5 min til en time) - før sov han også alene på et værelse.
Det kan starte helt fra han får at vide at nu skal han i seng efter den tegnefilm er ovre eller lignende, så bliver han rigtig ked af det. For det meste græder han ikke, når vi sidder hos ham og falder jo også til ro på et tidspunkt - det skal også siges, vi for det meste putter ham en halv times tid senere end før - simpelthen fordi det ellers tager den halve time længere før han falder til ro (han bliver puttet ved 8 halv 9 tiden og sover som regel til halv 8 og tager desuden en middagslur på alt mellem 1 og tre timer.)
Efter vi er flyttet er han desuden blevet ked af at skulle i vuggestue, han er ked af det når han får tøj på, når han skal ind i bilen når han skal ud af bilen og når jeg vinker farvel. Jeg prøver at lege meget af det ind og det hjælper også men det er lidt hårdt og tager lang tid. F.eks finder han vores støvler frem slukker lyset, lukker garager, kravler selv op i bilen og jeg sidder desuden mellem 5 og 15 min med ham i vuggestuen inden jeg siger farvel (det har jeg altid gjort), således han har sluppet mig og er begyndt at interessere sig for andre ting inden jeg går. Pædagogerne siger han virker glad for at være der når jeg er gået (for det meste) og det tvivler jeg heller ikke på, så det hjælper jo meget.
Desuden er han også begyndt at være ret inaktiv herhjemme. Om morgenen vil han gerne sidde og se fjernsyn for at vågne, det synes jeg er ok, når han kommer hjem fra vuggestue vil han gerne se lidt fjernsyn for at koble af, det er også ok - hvis det er en halv time, men ofte vil han bare blive siddende og vil ikke med ud eller læse eller lege eller andet.
Desuden vil han gerne se fjernsyn inden vi skal spise og inden han skal i seng - hvilket jeg egentlig også synes er ok, så længe det drejer sig om et kvarteres tid - problemet er bare, at når han har nogle hårde dage er han ikke til at drive væk - han vil helst sidde og hænge med sin sut og sin dyne foran fjernsynet i meget lang tid, mens han er helt tabt for omverdenen. Vi tilbyder ham mangle alternativer men han bliver helt hysteriske hvis han ikke får lov (det er ikke altid det er sådan - men ofte).
Har du nogle ideer til noget vi kan gøre, jeg håber selvfølgelig meget det bare er en fase vi skal hjælpe ham igennem ved at hjælpe ham mest muligt og bare være der for ham når han har brug for det, men jeg synes efterhåndet det har varet lang tid (4 uger ca). Jeg ser meget frem til at høre hvad du synes og om du har nogle ideer.
Rikke