Svar: Hjælp, min søn sparker!
19. oktober 2009
Alder:
8 mdr.
Kære frustrerede mor
Det er helt naturligt at børn i din drengs alder bruger deres ben, sparker og reagerer meget fysisk med benbevægelser, når de er glade, sure, bliver overraskede osv. som du beskriver.
Der er umiddelbart to ting du kan gøre. Det ene er at du vender madrassen på puslebordet om, så han ikke længere ligger med benene ud mod dig, men ligger med siden til dig.
En anden mulighed er at udnytte hans behov for at bruge sine ben og lade ham være med i puslingen og være mere selvhjulpen. Når man er 8-9 måneder gammel, så kan man faktisk godt forstå små korte beskeder, især hvis de sættes sammen med en handling. Jeg synes derfor du skal lære din dreng at sætte benene/fødderne i puslebordet og løfte numsen, når han skal skiftes.
Altså i stedet for at skælde ham ud og blive frustreret, så synes jeg at du skal medinddrage ham. Når han ligger foran dig, så hjælp ham med at bøje benene og sætte fødderne i pladen, sig "Løft numsen" og hjælp ham i starten med at få numsen op så han forstår hvad du vil og læg så bleen under ham.
Du kan også give ham en lille smule creme på en finger og lad ham selv prøve at smøre det på, ikke ret meget, for han kan jo ikke styre det, men igen for at give ham følelsen af at være med og samtidig gøre ham interesseret i noget andet, optaget af noget andet.
Ved at medinddrage ham lidt på denne måde, så anerkender du både hans lyst til at bevæge sig og bruge sine ben og være med du slipper for at få benene i maven :)
Rigtig meget held og lykke. Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske