Brev:
Hjælp, min søn sparker!
19. oktober 2009
Alder:
8 mdr.
Hjælp, min søn sparker!
Kære Helen.
Jeg har en søn på 8 måneder som altid har haft meget livlige ben.
Da han var 2 uger gammel kunne han stå op på vores skød når vi holdt ham selvfølgelig, og når han lå for sig selv på gulvet, enten på maven eller ryggen, ja så stod benene heller ikke stille på ham.
Det er ofte forbundet med følelser når han sparker, hvis han bliver glad, overrasket eller bange så sparker han endnu mere. Vi har tit talt om at det da må gøre ondt når han banker hans små fødder ned i gulvet, men det genere han tilsyneladende ikke.
Selv om natten kan vi høre at han banker benene ned i madrassen hvis han lige er lidt vågen.
Han kryber rundt i hele huset, han kan egentlig godt kravle men vores meget glatte trægulv forhindre ham nok lidt i det. Han rejser sig også op ad alting, dog kun på knæene endnu. Han har tydeligvis fået meget stærke ben af at bevæge dem så meget.
Nå nu til vores problem:
Når vi skifter ham så sparker han løs, han sparker mig i maven og brystet, der er virkelig kræfter bag og det gør faktisk meget ondt når han gør det. Ofte er det i forbindelse med at han får børstet tænder, bliver puslet eller skal have tøj på. Vi har prøvet at sige ”NEJ” (han forstår udmærket betydningen af ”Nej”) og holde i hans ben samtidig, men han bliver som regel bare ked af det og sparker så bare endnu mere. Vi har også prøvet det modsatte, at berolige ham ved at synge for ham eller lade ham få et stykke legetøj med, men heller ikke dette hjælper.
Det er virkelig frustrerende, netop fordi det gør så ondt når han gør det, så jeg håber virkelig du har et godt råd til hvad vi kan gøre.
Mange hilsner
fra den frustrerede mor.