Svar: Ikke symmetriske elastikker

13. oktober 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mathilde

Mange børn vil have asymmetriske balle og hælfurer uden at det behøver betyde noget. Når sundhedsplejersken ser jeres barn første gang, vil hun undersøge barnet og et af de ting vi kigger efter er om furerne på bagsiden af benene og ballerne er symmetriske. Barnet ligger på maven og så samler og strækker man barnets ben og holder dem helt lige. De store furer i ballerne, ved knæene og ved hælene skal være lige ud for hinanden.

Hvis de ikke er det, så kan det være tegn på at barnet trækker skævt i sin hofte ... Når små børn bliver født, så bliver de tjekket ved fødslen af en jordemoder og ofte også af en læge. Her undersøger man om barnet har det der kaldes "hofteklik" - hvor lægen drejer barnets ben ud i udadroterende stilling og hører om det 'klikker' som tegn på at hofteleddet går ud af led. Hvis det ...

Annonce

... gør dette, så skal barnet behandles.

Jeres datter er nu 5 måneder gammel og jeg går ud fra, at hvis man havde konstateret problemer med hoften da hun var spæd, ville I have fået det at vide og evt. behandling ville være blevet sat i værk.

At hun har assymetriske furer behøver således ikke betyde noget, men er I i tvivl og urolige for det, så bed jeres læge om at få hende tjekket en ekstra gang. Man kan f.eks. vælge at røntgenfotografere hende for at se hvordan hoften ser ud.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I kan også bede om at få en henvisning til en børneortopæd, hvis I vil have en vurdering af en speciallæge.

De asymmetriske furer må have været der hele tiden ....? Det må være blevet konstateret da hun var helt lille og man har skønnet at alt var som det skulle være ...

Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke.

God weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke