Svar: Ikke symmetriske elastikker
13. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Mathilde
Mange børn vil have asymmetriske balle og hælfurer uden at det behøver betyde noget. Når sundhedsplejersken ser jeres barn første gang, vil hun undersøge barnet og et af de ting vi kigger efter er om furerne på bagsiden af benene og ballerne er symmetriske. Barnet ligger på maven og så samler og strækker man barnets ben og holder dem helt lige. De store furer i ballerne, ved knæene og ved hælene skal være lige ud for hinanden.
Hvis de ikke er det, så kan det være tegn på at barnet trækker skævt i sin hofte ... Når små børn bliver født, så bliver de tjekket ved fødslen af en jordemoder og ofte også af en læge. Her undersøger man om barnet har det der kaldes "hofteklik" - hvor lægen drejer barnets ben ud i udadroterende stilling og hører om det 'klikker' som tegn på at hofteleddet går ud af led. Hvis det gør dette, så skal barnet behandles.
Jeres datter er nu 5 måneder gammel og jeg går ud fra, at hvis man havde konstateret problemer med hoften da hun var spæd, ville I have fået det at vide og evt. behandling ville være blevet sat i værk.
At hun har assymetriske furer behøver således ikke betyde noget, men er I i tvivl og urolige for det, så bed jeres læge om at få hende tjekket en ekstra gang. Man kan f.eks. vælge at røntgenfotografere hende for at se hvordan hoften ser ud.
I kan også bede om at få en henvisning til en børneortopæd, hvis I vil have en vurdering af en speciallæge.
De asymmetriske furer må have været der hele tiden ....? Det må være blevet konstateret da hun var helt lille og man har skønnet at alt var som det skulle være ...
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke.
God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske