Svar: Panikanfald
12. oktober 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Helle
Små børn har en mororefleks - en faldrefleks, som giver deres krop et spjæt, armene flagrer, benene kører og de begynder at græde. Det er lidt ligesom når du selv er lige ved at falde i søvn og du oplever at falde og din krop giver et spjæt. Du mærker det, men kommer videre i søvnen, du falder til ro.
Små børn får ofte disse spjæt, når de sover - lige der hvor de skal til at skifte søvnfase, så får de fornemmelsen af at falde, de spjætter og bliver forskrækket. Så i stedet for at komme videre i søvnen, så vågner de mere op og bliver mere grædende og urolige.
Det samme spjæt kan små børn få, hvis de bliver overrasket af en høj lyd som de ikke forstår. Det kan være en høj latter, en køkkenmaskine der tændes, en hun der gøer højt ude på vejen, en boremaskine eller lignende der går igang. Vores hverdag er fuld af lyde, som på små børn kan virke meget angstprovokerende simpelthen fordi de ikke er forberedt på den pludselige høje lyd og ikke forstår det.
Jeg tænker at din dreng farer sammen over disse forskellige lyde og at det er derfor du oplever at han nogle gange virker helt panisk og får anfald, hvor han græder og er rigtigt ked af det. Det er her fuldstændig rigtigt det du gør, at du snakker til ham, tager ham op, beroliger ham og viser ham at der ikke er sket noget, du er der, han er ikke alene, alt er okay - jo mere rolig han mærker du er, jo mere rolig vil han også blive :)
Rigtig meget held og lykke og fortsat god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske