Svar: Sko og børnefødder
9. oktober 2009
Alder:
20 mdr.
Kære Pia
Det lyder helt bagvendt i mine ører det du fortæller ...
Helt små børn, det vil sige børn under 2 år, har meget bløde knogler og meget fedtvæv. Når man ser på et lille barns fod, så har de næsten ingen svang (som jeg tror er det ord du leder efter :)) og de første sko man giver børn er derfor med en lige læst, altså uden svangstøtte.
Barnet første sko skal have fast hælkappe, de skal være lette og sidde godt om foden. Der skal være passende bredde til tæerne (de må hverken være for brede eller for smalle) og de skal være bøjelige i sålen, så fodens naturlige bevægelser ikke hindres. Der skal således være støtte omkring hæl og vrist, men plads til bevægelighed ved forfoden. Der skal være velcro lukning eller snørebånd, så man kan spænde skoen ind, så den sidder korrekt.
Normalt anbefales det at så længe barnet ikke selv er begyndt at udvikle svang, så skal man ikke give barnet sko, hvori der er sat svang ... At fodlægen siger det modsatte til jer, - det forstår jeg som sagt ikke helt.
Når skoen laves lige og uden svang, så ligger storetåen direkte i forlængelse af mellemfodsknoglerne. Det betyder, at når barnet går, så bevæger foden sig op og hen over storetåen og de øvrige tæer hjælper med til at styre foden. Hvis foden har en svangstøtte, så vil den kunne forhindre foden i at bevæge sig på denne måde og kan i værste fald gøre muskulaturen i foden passiv - svangen kommer netop i foden i takt med at fedtpuden i svangen forsvinder og foden bevæges op og fremad hen over storetåen, når barnet løber og går. Hvis man f.eks. rejser sig og går på tæer, så kan man se at svangen dannes i foden - din dreng er dog stadig for lille til at du kan begynde at lære ham at gå på tæer ...
I 0-2 års alderen vil knoglerne være bløde, foden meget bred, barnet virker "platfodet" - og har ingen svang. Man har derfor ikke brug for støtte i svangen, før fodens udvikling er så langt, at barnet har udviklet svangen.
I 3 års alderen er foden stadig blød og meget fleksibel, men musklerne i foden og svangen begynder at tage form. Foden bliver nu mindre bred og ligner mere og mere en udvokset fod.
Når børn er omkring 8 år, begynder fleksibiliteten i foden at forsvinde. Det er fortsat meget vigtigt med god pasform og støtte i sko og støvler, da foden er meget følsom overfor tryk. Svangen er i denne alder næsten fuldt udviklet og foden ligner meget en voksen fod. Dog er fodens form stadig lidt 'trekantet' i faconen, hvor forfoden kræver lidt mere plads og så snævres der ind omkring hælen.
Faktisk siger man at foden først er fuldt udviklet, når man bliver omkring 18 år ...
Der er naturligvis tilfælde hvor en speciallæge med viden om børnefødder til det enkelte barn vil anbefale særligt fodtøj og her også sko med svang - men det er ikke det 'normale', hvis man kan sige det sådan.
Jeg håber du hermed er blevet lidt klogere på børnefødder og kan bruge ovenstående videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske