Svar: Uvante lyde og omgivelser

7. oktober 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Helle

Det er helt normalt at små børn begynder at græde, når der pludselig opstår høje lyde. De høje lyde er skræmmende for børn, fordi de ikke kan sætte dem i forbindelse med noget. De bliver bange, fordi lyden er noget de ikke forstår ...

Høje lyde kan være alt lige fra en høj latter (han slog en skoggerlatter op) til lyden af maskiner, biler, motorer fra vejen. En hund der gøer, raketter nytårs aften, et grydelåg der falder på gulvet osv. Der er masser af larmene lyde i hverdagen og det er helt normalt at små børn kan gå næsten i panik, når de hører en lyd de ikke forstår.

Børn født for tidligt er ofte ekstra følsomme overfor skarpe og høje lyde - men også hos børn født til tiden oplever man dette problem.

Det bedste du kan gøre er at tager ham op, sidde med ham på skødet og lader ham opleve verden fra sin trygge base. Når han er i din favn, vil han naturligt være lidt mere modig og når du nu ved, at han har det svært med pludselig opståede lyde, så gør det til en vane, at du sætter dig med ham hos dig, når I er nogen steder. Simpelthen fordi det i sig selv kan berolige ham.

Vær også opmærksom på hvordan du selv virker, når det sker, tænk over at han bruger dig som et spejl, ...

Annonce

... så hvis du virker urolig eller trækker dig, så påvirker det ham og han bliver også mere urolig. Modsat, hvis du bevarer roen, taler stille og blidt til ham, så slapper han også mere af.

I takt med at han bliver ældre, så bliver han jo mere og mere opmærksom på verden og har brug for at opleve mere og mere. Så selvom han er en følsom lille dreng, der har brug for at blive skærmet meget, så er det også vigtigt at han får lov til at møde verden. Nogle gange kan du se på tingene eller det der larmer sammen med ham, imens du beroliger. Det kan være at se på afstand, f.eks. gennem et vindue, hvor han kan se at de saver i træerne uden for, se hunden der står og gøer osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Også de hjemlige larmende ting, som støvsugeren der startes eller hvis du eller far tænder for røremaskinen i køkkenet, så gå på afstand inden det sker, så lyden ikke er alt for voldsom og tal så beroligende til ham imens I nærmer jer og viser ham at maskinen ikke er farlig, selvom den siger en høj lyd.

På den måde lærer du ham stille og roligt lydende at kende på en tryg og rolig måde. Det bliver mere og mere nødvendigt - han er jo stadig ikke så gammel :)

Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor