Svar: Uvante lyde og omgivelser
7. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Helle
Det er helt normalt at små børn begynder at græde, når der pludselig opstår høje lyde. De høje lyde er skræmmende for børn, fordi de ikke kan sætte dem i forbindelse med noget. De bliver bange, fordi lyden er noget de ikke forstår ...
Høje lyde kan være alt lige fra en høj latter (han slog en skoggerlatter op) til lyden af maskiner, biler, motorer fra vejen. En hund der gøer, raketter nytårs aften, et grydelåg der falder på gulvet osv. Der er masser af larmene lyde i hverdagen og det er helt normalt at små børn kan gå næsten i panik, når de hører en lyd de ikke forstår.
Børn født for tidligt er ofte ekstra følsomme overfor skarpe og høje lyde - men også hos børn født til tiden oplever man dette problem.
Det bedste du kan gøre er at tager ham op, sidde med ham på skødet og lader ham opleve verden fra sin trygge base. Når han er i din favn, vil han naturligt være lidt mere modig og når du nu ved, at han har det svært med pludselig opståede lyde, så gør det til en vane, at du sætter dig med ham hos dig, når I er nogen steder. Simpelthen fordi det i sig selv kan berolige ham.
Vær også opmærksom på hvordan du selv virker, når det sker, tænk over at han bruger dig som et spejl, så hvis du virker urolig eller trækker dig, så påvirker det ham og han bliver også mere urolig. Modsat, hvis du bevarer roen, taler stille og blidt til ham, så slapper han også mere af.
I takt med at han bliver ældre, så bliver han jo mere og mere opmærksom på verden og har brug for at opleve mere og mere. Så selvom han er en følsom lille dreng, der har brug for at blive skærmet meget, så er det også vigtigt at han får lov til at møde verden. Nogle gange kan du se på tingene eller det der larmer sammen med ham, imens du beroliger. Det kan være at se på afstand, f.eks. gennem et vindue, hvor han kan se at de saver i træerne uden for, se hunden der står og gøer osv.
Også de hjemlige larmende ting, som støvsugeren der startes eller hvis du eller far tænder for røremaskinen i køkkenet, så gå på afstand inden det sker, så lyden ikke er alt for voldsom og tal så beroligende til ham imens I nærmer jer og viser ham at maskinen ikke er farlig, selvom den siger en høj lyd.
På den måde lærer du ham stille og roligt lydende at kende på en tryg og rolig måde. Det bliver mere og mere nødvendigt - han er jo stadig ikke så gammel :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske